Maks værdi ud fra tabel
Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1872
Udskrevet den: 04.Mar.2025 kl. 19:22
Emne: Maks værdi ud fra tabel
Besked fra: Dalgaard
Emne: Maks værdi ud fra tabel
Posteringsdato: 20.Nov.2014 kl. 19:32
Hej Alle, Jeg er rookie i Excel men håber der en som kan hjælpe mig. I billedet har jeg en tabel hvor jeg i det markerede felt gerne vil have den største værdi fra linje 5 hvis det står et tal i samme kollone i linje 74 - hvordan gør jeg det ? På forhånd tak !! Med venlig hilsen Dalgaard
|
Svar:
Posteringsdato: 20.Nov.2014 kl. 19:55
Hej igen - kan se det er vigtigt at man skriver hvilken version man burger: Excel2010Eng (: Glæder mig meget til at høre fra jer.
------------- De bedste hilsner DALGAARD
VER: EXCEL2010Eng
|
Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 21.Nov.2014 kl. 20:53
Jeg er lidt i tvivl om opgaven???
Hvis der nu ikke står noget i række 74 under den højeste værdi, hvad skal så returneres?
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
Posteringsdato: 21.Nov.2014 kl. 21:09
Der skal kun retuneres en værdi i det ønskede felt hvis der står et tal i linje 74, men hvis der så står noget tre steder i linje 74, skal den tage den højeste værdi i linje 5 - det er måske lidt svært at forklare. Men lige med linje 74 vil jeg have den til at skrive 540 i det markerede felt.
|
Posteringsdato: 22.Nov.2014 kl. 15:29
Jeg kan ikke rigtigt se dit billede - og, jeg kan ikke se, i hvilke kolonner din tabel ligger, så det er lidt svært, at komme op med en formel ud fra rent gætteri, men prøv, at uploade dit regneark, og det burde være muligt, at lave en formel...
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
Posteringsdato: 22.Nov.2014 kl. 18:03
Hej EXCELGAARD, Hermed filen - jeg ønsker maks. værdien i den grønne linje skrevet i det gule felt, hvis der i kollonen i den blå linje er skrevet et hvilket som helst tal. I dette tilfælde 1350. Når nu jeg er igang, har du et forslag til noget litteratur omkring EXCEL som man kunne læse og blive klogere på EXCEL og VBA ? Jeg har som sagt ingen forudsætninger for noget, men ville utrolig gerne blive rigtig god (: På forhånd tak ! uploads/1279/Spm.xlsx" rel="nofollow - uploads/1279/Spm.xlsx
|
Posteringsdato: 23.Nov.2014 kl. 17:30
Hejsa,
Sådan som du har opbygget dit regneark tror jeg, at du er nødt til at benytte en række =HVIS() funktioner indlejret i en =MAKS() formel...
...jeg kan lige nå at lave det inden jeg skal ud på endnu en af årets julefrokoster 
Se, om du ikke kan bruge dette her: uploads/732/Spm-svar.xlsx" rel="nofollow - uploads/732/Spm-svar.xlsx
|
Posteringsdato: 24.Nov.2014 kl. 06:23
Hej EXCELGAARD, Tak for din hjælp - men jeg fandt ud af noget i går da jeg sad og biksede med regnearket der. Hvis man afslutter en funktion, opbygget på et område, så kan du ved brug af [CTRL+SHIFT+ENTER] få den til at kigge på funktionen som en matrise. Derved kunne jeg korte din formel ned til følgende: =MAX(IF([1:1]<>"";[2:2];"") afslut med [C+S+E] [1:1] er området med markeringer [2:2] er maks. tallet Men endnu en gang tak for hjælpen. God dag. MVH DALGAARD
|
Posteringsdato: 24.Nov.2014 kl. 06:47
Korrekt - det kaldes en matriks formel, og jeg overvejede det også, men fik fornemmelsen af, at du var absolut nybegynder, og ville ikke i gang med at forklare matriks formler, oven i, også...
...men, godt gået der - og, fint, at du fik en løsning på dit problem 
|
|