Kundeliste med søgning i flere kolonner
Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=2144
Udskrevet den: 04.Mar.2025 kl. 12:38
Emne: Kundeliste med søgning i flere kolonner
Besked fra: Mazie
Emne: Kundeliste med søgning i flere kolonner
Posteringsdato: 16.Jun.2015 kl. 15:07
Jeg er i færd med at forsøge at hjælpe et dyreinternat med at lave en kundeliste, men synes ikke jeg kan få det til at virke.
Det der gerne vil have er et excel ark hvor de kan taste kunder + information om kæledyr osv. ind, og så samtidig have mulighed for at søge i denne liste, men på alle data. Så de kan finde kunden lige gyldigt om de har navnet på hunden eller telefonnr.
Har forsøgt en masse forskellige formler samt downloadet nogle skabeloner, men synes kun jeg kan få den til at søge i enkelte kolonner.
Jeg håber derfor der kunne findes en ekspert herinde som kan hjælpe mig, om ikke andet med hvilken formal jeg kan benytte.
På forhånd tak.
|
Svar:
Posteringsdato: 16.Jun.2015 kl. 15:22
Har lige uploadet udkastet til selve listen http://rg.to/file/2c843d4491def2285b421060a593c617/Kundeliste.xlsx.html" rel="nofollow - http://rg.to/file/2c843d4491def2285b421060a593c617/Kundeliste.xlsx.html
|
Besked fra: Bjarnehansen
Posteringsdato: 16.Jun.2015 kl. 16:12
brug upload her på siden den anden virker ikke kommer kun med en masse spilsider.
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
Posteringsdato: 16.Jun.2015 kl. 16:58
Den var her: uploads/1458/Kundeliste.xlsx" rel="nofollow - uploads/1458/Kundeliste.xlsx
|
Posteringsdato: 17.Jun.2015 kl. 15:54
Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 17.Jun.2015 kl. 20:25
Du behøver slet ikke gøre det store ud af den der liste...
...du skal blot lave et autofilter på række 2, hvor du har dine overskrifter, og så kan du søge stort og lavt på alle de kriterier, du måtte ønske.
KISS = Keep It Simple, Silly 
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
Posteringsdato: 17.Jun.2015 kl. 20:35
Og her er problemet så, at jeg er ikke så rutineret i excel, så det ved jeg ikke engang hvordan man gør.
Kan du give mig en hurtig beskrivelse af det?
|
Posteringsdato: 17.Jun.2015 kl. 21:01
Mazie skrev:
Og her er problemet så, at jeg er ikke så rutineret i excel | Ja, så er det jo lidt af en opgave, du starter ud med, sådan at oprette et database system fra bunden af 
Men, filteret er nu meget let:
- Tryk på 2-tallet ud for række 2, så helerækken er markeret.
- Tryk på knappen [Filter] under båndet 'Data'.
Sådan! Nu har du oprettet et filter på række 2 
Men, hvis du ikke engang kender til de to simple trin i Excel, så tvivler jeg meget på, at du får noget ud af det, da jeg så hermed antager, at du heller ikke ved, hvordan man benytter filteret?
Et lille hint til at få dig i gang: Tryk på en af de små filter-knapper, du kan se, der er blevet optettet ud for dine filter celler...
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
Posteringsdato: 17.Jun.2015 kl. 21:44
Fik måske forklaret mig lidt forkert, kender godt autofilter, men har aldrig brugt den til at søge.
Selve databasen er som nævnt ikke til mig, og ville derfor gerne lave et til dem som var simpelt at søge i.
Hvordan benytter du det til at søge, da jeg kun tidligere har brugt det til at sortere med?
|
Posteringsdato: 18.Jun.2015 kl. 09:37
Hvis vi antager, at du vil søge efter en hund ved navn 'Basse', så trykker du på den lille filterknap i celle G2, hvor husdyrets navn står angivet under.
Dernæst vælger du menupunktet <Tekstfiltre>
I undermenuen, der nu viser sig kan du nu vælge, hvordan du vil søge - et godt bud vil være menupunktet <Indeholder...>
I søgefeltet skriver du nu 'Basse', og alle husdyr, med navnet 'Basse', vil blive fundet og vist.
Det er faktisk uhyggeligt simpelt...
|
Posteringsdato: 18.Jun.2015 kl. 11:13
Har lige testet det, problemet er, at findes der f.eks. 2 hunde på listen som hedder Basse, og man så vælger Tekstfiltre og Basse, så fjerner den kun navne over den første Basse, hvorefter alle imellem bliver stående, og den anden Basse så er længere nede på listen.
|
Posteringsdato: 18.Jun.2015 kl. 11:22
Så må du gøre noget forkert - prøv, at uploade dit regneark, så vi kan se, hvad der går galt...
|
Posteringsdato: 18.Jun.2015 kl. 15:12
uploads/1458/Kundeliste2.xlsx" rel="nofollow - uploads/1458/Kundeliste2.xlsx
Den var der.
Hvis du prøver i hundens navn at sortere efter "Basse"
|
Posteringsdato: 18.Jun.2015 kl. 18:02
Det forstår jeg ikke??? Det virker hos mig...
Prøv, at fjerne filteret helt fra regnearket, så der slet ikke er noget filter, og prøv dernæst, at lave et filter igen, og prøv så at søge i filteret - måske er der gået noget galt, da du satte filter...
|
|