Makro/VBA slet rækker og ryk op
Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Makro og VBA
Forum beskrivelse: Hjælp til Makroer og VBA-programmering
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=2476
Udskrevet den: 04.Feb.2025 kl. 07:47
Emne: Makro/VBA slet rækker og ryk op
Besked fra: ZXCVB
Emne: Makro/VBA slet rækker og ryk op
Posteringsdato: 13.Mar.2016 kl. 15:16
Slet celler :
I c85 til c375 har jeg tekster, hvor der kan være en eller flere tekster, som jeg Ønsker fjernet (en tekst af gangen).
Hvis jeg marker c97, skal tekster i c98 til c375 rykkes en række op.
Hvis markering er udenfor c85 til c374 skriv : "Slet tekst markering mangler".
Hvis c97 til c99 skal slettes, så marker jeg c97 og kører makroen 3 gange.
Det vil dog være mere "smart" hvis eksempel:
Hvis c97 til c99 skal slettes, så marker jeg c97 til c99 og makroen rykker c100 til c375 3 rækker op.
Mvh. Knud Evendorff
------------- Med venlig hilsen
Knud Evendorff
|
Svar:
Besked fra: Allan
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 10:09
Hej Knud, Denne kode burde være kompatibel med Excel 2000. Den kan sikkert laves lidt smartere, men så er jeg ikke helt sikker på at den virker til en så gammel version.
Sub SletRaekker()Dim StartRaekke As Long Dim SlutRaekke As Long Dim CellAdr As String StartRaekke = Selection.Rows(1).Row If Selection.Rows.Count > 1 Then CellAdr = Replace(Selection.Address, "$", "", , 3) SlutRaekke = Mid(CellAdr, InStr(CellAdr, "$") + 1) Else SlutRaekke = StartRaekke End If If Selection.Columns.Count = 1 And ActiveCell.Column = 3 And StartRaekke >= 85 And SlutRaekke <= 375 Then Selection.Delete Shift:=xlUp Else MsgBox "Slet tekst markering mangler" End If End Sub |
//Allan
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 11:38
Tak for svaret.
Først: Næste gang jeg besøger <Regneark>, så har jeg ikke Excel 2000 (jeg tør ikke!)
Jeg har givet en lang forklaring til excelgaard.
Det duer ikke at slette. Jeg har omkring 10 celler i kolonnerne efter C, som checker på Cx til Cx+6. Disse kodninger bliver smadret når der slettes.
Mvh
Knud Evendorff
Knud Evendorff
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 12:30
Min uddybning til Excelgaard ligger under <Lidt trafik>
Mvh
Knud Evendorff
Knud Evendorff
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 16:12
Jeg skal nok kigge på en løsning som ikke omfatter slet af celler Ved dialogen i den anden tråd, så skal du såmænd ikke tage det så tungt. Løsningsorienterede Excelfolk kan godt virke lidt anmassende Alle er velkomne her, og vi har da også haft besøg af brugere med ældre versioner end 2000. //Allan
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 17:00
Tak for det.
Ang. excel 2000 så har jeg lavet flere meget nyttige ting : et stort indkøbssystem med forretnings og års historik, samt prisanalyser, et dertil integreret økonomisystem med budget / forbrug (udgifter : faste via link til PBS/ variable til indkøbssystem) /års historik/ biløkonomi/ likviditet : kasse/ bank / og mange analysemodeller. Et aktiehandelsystem, med køb og salg, løbende kursanalyser på p.t. ca. 100 papirer/ og opgørelse til skat.. Et ressourceforbrugssystem, lys/ vand varme med historik og vel 30 forskellige analyser.
Alt i alt et meget produktivt værktøj.
Men jeg har købt en 2013 pakke, som jeg får nøglen til i morgen. Det skyldes, at jeg på et af systemerne er nået eller meget tæt på loftet af antal formater. Jeg har prøvet, at systemet blev låst, og ikke kunne åbnes igen. Jeg havde (selvfølgelig) en fuldgyldig back up.
Spørgsmål. Kan du ikke bare dreje din VBA kode med anvendelse af copy/paste, som i min makro indspilning.
mvh.
Knud Evendorff
Knud Evendorff
|
Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 19:12
Allan skrev:
Excelfolk kan godt virke lidt anmassende | Hey! Det er muligt, at vi er anmasende, men til gengæld er vi ikke blege for at trænge os på, eller endda møve os ind!
Men, jo, ALLE er velkommen - og, jeg håber, at du tog vores forsøg på at 'på-dutte' dig en nyere version af Excel som absolut velment...
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 19:17
Prøv lige denne:
Sub SletRaekker() Dim StartRaekke As Long Dim SlutRaekke As Long Dim DataomraadeStart As Long Dim DataomraadeSlut As Long Dim CellAdr As StringDataomraadeStart = 85 DataomraadeSlut = 375 StartRaekke = Selection.Rows(1).Row If Selection.Rows.Count > 1 Then CellAdr = Replace(Selection.Address, "$", "", , 3) SlutRaekke = Mid(CellAdr, InStr(CellAdr, "$") + 1) Else SlutRaekke = StartRaekke End If If Selection.Columns.Count = 1 And ActiveCell.Column = 3 And StartRaekke >= DataomraadeStart And SlutRaekke <= DataomraadeSlut Then Range("C" & StartRaekke & ":C" & DataomraadeSlut - Selection.Rows.Count).Value = Range("C" & SlutRaekke + 1 & ":C" & DataomraadeSlut).Value Range("C" & DataomraadeSlut - Selection.Rows.Count & ":C" & DataomraadeSlut).ClearContents Else MsgBox "Slet tekst markering mangler" End If End Sub |
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 20:04
Jeg har fået office nøgle, og har fået excel 2013 instal. for et par timer siden. Der går nok lige en pot tid, inden jeg er på plads.
Mvh
Knud Evendorff
Knud Evendorff
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 20:10
Hvor ændrer jeg at jeg bruger office 2013. Jeg har været inde på min profil, men der kan jeg ikke ændre noget. Nu kan jeg så blive hængt til tørre til evig tid?
Mvh
Knud Evendorff
Knud Evendorff
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 21:37
Du kan ændre din Excel-version under dine profiloplysninger Kig efter feltet "Excel version" Du har ud over det, skrevet at du anvender Office 2000 i din underskrift. Det bør du også rette. //Allan
|
Posteringsdato: 15.Mar.2016 kl. 23:18
Hej AllanNu har vi den gode gamle Egon Olsen tilbage, så skal alt nok blive godt igen. Er det ikke rigtig Benny - jo, jo, hvis bare Yvonne ....... .
Jeg er på office 2000 igen. Det er meget betryggende, at der bag på CD rommen står som overskrift <Programmer til større produktivitet>. Mange tusind timers arbejde og mange års data er reddet.
Din kodeløsning er helt perfekt - super.
Så behøver jeg heller ikke rette min profil, som jeg iøvrigt heller ikke kan finde?
Jeg vil prøve, at tage en snak med MS.
Med venlig hilsen og tak
Knud Evendorff
Knud Evendorff
|
|