Det er lidt offtopic, men "Skemalægger", jeg synes også det nogle gange er svært, at finde ud af hvornår man burde lave en Access-database (eller ligende) fremfor et regneark.
Umiddelbart er jeg nok kommet frem til, at til simple registeringer eller små projekter såsom "Bordfodboldtuneringen på arbejdspladsen" m.v., da er Excel helt fint. Det er meget fast visning af data, og meget lukket hvilke data man har brug for, eller skal indtaste. Man skal f.eks. altid vælge en vinder, og taber (eller uafgjort), vinderen og taberen kan ikke være den samme osv.
Hvis projektet skal være større, og særligt hvis man har brug for at kunne vise/forholde sine data på mange forskellige (og måske endnu ukendte) måder - så er en database (f.eks. access) at foretrække. Så kan man altid hente dataerne over i Excel for, at beregne et eller andet. Hvis jeg skulle lave mit "Udtalelsesgenerator" om i dag, blev det nok i Access/database fremfor direkte Excel.
Et registeringsprojekt i en database tager hurtigt "lang tid" at lave, da man skal lave mange tabeller og efterfølgende lave relationer/joins mellem disse - hvertfald for, at man får alle fordelene. Her er Excel, hurtigere men har også sine begrænsninger - særligt hvis der er blanke celler eller hvis man skal lave ændringer i flere celler på en gang. Man kommer hurtigt ind i en masse "for each" eller "for" løkker.
Sidste fordel ved Excel er, at den har de fleste installeret - langtfra alle maskiner har access, og mig bekendt har alle "Home and Student" versioner ikke Access med. Derved kan flere altså bruge et godt Excel ark med lidt VBA, fremfor Access..
|