Print side | Luk vindue

Dato format ændres i CSV fil

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=3762
Udskrevet den: 28.Apr.2024 kl. 14:27


Emne: Dato format ændres i CSV fil
Besked fra: Jonas Johansen
Emne: Dato format ændres i CSV fil
Posteringsdato: 23.Jan.2019 kl. 09:54
Jeg laver jævnligt data export i CSV. datoformatet sættes til (dd-mm-ååå tt:mm). Excel viser det korrekte datoformat til og med række 17280. Selvom jeg manuelt ændre formatet i cellen til datoformat forbliver tekseten som AM/PM.

Jævnt frustærende at arbejde videre med.

Her prøvet formatpensel. det virker heller ikke :-)



Nogen der har en ide om hvordan jeg kan håndtere problemstilling, eller hvorfor fænomenet opstår?





Svar:
Besked fra: maxzpad
Posteringsdato: 23.Jan.2019 kl. 10:46
Hvordan ser datoerne ud, hvis du åbner csv-filen i Notepad?

Formatpensel virker ikke, fordi der er anvendt "/" i stedet for "-" som datofelt-separator. Dette bevirker, at Excel (på dansk) opfatter indholdet som en tekst og ikke et tal.


Besked fra: Jonas Johansen
Posteringsdato: 25.Jan.2019 kl. 10:51
Det ser ikke ud til at der er et skift i dataformatet.
I billedet har jeg taget data fra toppen og bunden af CSV filen og klippet sammen, dataformatet er det sammen, der er i alle tilfældt anvendt "/" som adskiller.

udklippet er fra en anden fil. Jeg får samme problem med denne fil. Det ser ikke ud til at.




Besked fra: maxzpad
Posteringsdato: 25.Jan.2019 kl. 11:14
Ved nærmere inspektion - ud fra dit første indlæg ser det ud til, at datoformatet i csv-filen er M/DD/YYYY, for det går galt ved 1/13/2019, men 1/12/2019 bliver omformet til 01-12-2019. Jeg tvivler dog på, at datoen faktisk er 1. december 2019 men snarere 12. januar 2019.

Hvilken import-guide bruger du i Excel - den nye eller den gamle?

Den gamle er den, som i overskriften af vinduet hedder "Guiden Tekstimport - trin 1 af 3". I trin 3 kan du angive, at kolonnen med dato har formatet MDÅ.



Print side | Luk vindue