Print side | Luk vindue

Auto udfyld og kopier celler

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=3902
Udskrevet den: 28.Apr.2024 kl. 08:45


Emne: Auto udfyld og kopier celler
Besked fra: LasseDR
Emne: Auto udfyld og kopier celler
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 08:27
Hej, 

Har et software, hvor når jeg laver datatræk, så udfyldes kun første celle, hvor nedad hver column
at den så er tom - men hvor den er tom betyder det at er det samme som i den første celle.

Så i princippet betyder en tom celle = samme som ovenstående. 

Så i mit ark (se vedhæftet) - så skal der i A3 - A8 stå Africa (men det sker ikke når jeg laver datatræk, den tager kun første celle). Og i "Country" skal der stå South Africa i A3 til A8. 
Og derudad... 

Er der er en måde at markere hele tabellen og autoudfylde?

Her er arket:  https://spaces.hightail.com/receive/95ywwvB3fg" rel="nofollow - https://spaces.hightail.com/receive/95ywwvB3fg




Svar:
Besked fra: Mads32
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 11:09
Hej 

jeg har lavet et forslag.

Jeg ved ikke hvad du vil gøre med resultatet, men skal du sortere eller overføre til andre celler, skal du først kopiere arket til et nyt ark som værdier

https://www.dropbox.com/s/hfyr7iqspjd0npu/Auto%20udfyld%20og%20kopier_mads32.xlsx?dl=0" rel="nofollow - https://www.dropbox.com/s/hfyr7iqspjd0npu/Auto%20udfyld%20og%20kopier_mads32.xlsx?dl=0

m v h 

mads32




Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 12:34
Alternativt:

Vælg celle A2, Tryk på F5, Special, Blanks, OK.
I formelfeltet skriver du =A2 (ingen dollartegn), hold Ctrl-tasten nede og tryk på Enter.


Besked fra: Mads32
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 12:55
Hej Hans K

Jeg har lige prøvet dit forslag, og kan ikke udføre dine foreslåede tastninger. 

Jeg er nødt til at indtaste =A2 først, og så gå til special. når jeg vælger OK afsluttes indtastningsmulighederne.

Jeg anvender Exel 2010. Hvad anvender du.

Mads32




Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 13:07
Hej Mads

Office 365, men det skulle virke fint i Excel 2010 (jeg har selv brugt det i den version tidligere).

Hvad sker der når du trykker på F5 tasten. Får du ikke en dialogbox der (på engelsk) hedder Go To.
I nederste venstre hjørne er der en knap der hedder Special. Tryk på den og du får mulighed for at vælge Blanks.


Besked fra: LasseDR
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 14:56
Hans K .. du er fandme en guttermand.

Tusinde tak for hjælpen!


Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 15:30
Ikke for at prale, men jeg er i samme forum som Hans Smile

Husk, at acceptere Hans' svar som 'Accepteret svar', hvis du kan bruge det - og, giv ham osse gerne et 'Tak' Thumbs Up



-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.


Besked fra: LasseDR
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 15:30
Hej Hans,
uploads/2461/Book8.xlsx" rel="nofollow - uploads/2461/Book8.xlsx
Det virker ikke når filen ser sådan her ud.. 

Kan du får det til at virke med samme metode?

Mvh
Lasse 


Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 16:32
@LasseDR

Nej det virker ikke fordi kolonne A og B har forskellig struktur, A5 blank men B5 non-blank. Det samme for A15 og B15 samt for C6 og D6.

Du kan gøre følgende:
Vælg A2:A15, tryk F5-tasten, Special, Blanks, OK. I formelfeltet taster du =B3, holder Ctrl-tasten nede og trykker Enter. 

Vælg B2:B15 og gentag proceduren. 

Gentag proceduren for C2:C15. I formelfeltet skal du her indtaste =C5.

Gentag proceduren for D2:D15. I formelfeltet skal du her indtaste =D6.








Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 16.Maj.2019 kl. 17:31
Rettelse:

Vælg A2:A15, tryk F5-tasten, Special, Blanks, OK. I formelfeltet taster du =B3

Det skal være =A3 (ikke =B3)


Besked fra: LasseDR
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 09:13
Mange tak for hjælpen!


Besked fra: LasseDR
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 10:07
Hvis jeg så skal sortere i data efterfølgende og undgå cellerne tager forkert data, 
skal de så låses?

I så fald hvordan skal metoden så være? 

Mvh
LAsse 


Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 10:28
Jeg er ikke med.
Kan du ikke /topic662.html - uploade en fil der viser problemet og det ønskede resultat?


Besked fra: LasseDR
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 10:37
uploads/2461/Book8_2019-05-20_10-35-00.xlsx" rel="nofollow - uploads/2461/Book8_2019-05-20_10-35-00.xlsx

Se her. 

Jeg vil gerne autoudfylde de tomme celler som du har vidst mig ovenfor. 

Men gør jeg det - og efterfølgende filtrerer på f.eks. datoerne - så bliver det rodet rundt. 

Hvordan kan jeg gøre sådan, at jeg udfylde blanks som førnævnt, men samtidig tillader
at dataet kan blive filtreret uden der rodes rundt i? 

Det her er bare et lille udsnit af et meget stort datasæt.. derfor jeg spørger :) 

På forhånd tak


Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 10:56
Hvad er det konkret du filtrerer på?


Besked fra: LasseDR
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 11:26
Efter at have udfyldt de blanke - så vil jeg gerne have at arket tillader at jeg kan 
sortere på navne/datoer osv - men når jeg gør det pt efter at have fyldt blanks ud som du har fortalt mig - så bliver de celler som førhen var blank fyldt med forkert data.. (nok fordi de ikke er låste).. 


Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 11:47
1. Vælg hele det område hvor du har benyttet metoden med at udfylde blanke.
2. Tryk på Ctrl C (for at kopiere)
3. Tryk Alt HVV for at indsætte som værdier.

Vær i øvrigt opmærksom på, at alle dine data i kolonne C:F ikke er tal i Excel-forstand, men derimod tekststrenge.




Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 11:50
Rettelse: Kolonne F er faktisk tal.


Besked fra: LasseDR
Posteringsdato: 20.Maj.2019 kl. 15:45
Jeg takker for hjælpen, det har løst mit problem :) ! 



Print side | Luk vindue