Print side | Luk vindue

afstande

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=4313
Udskrevet den: 29.Mar.2024 kl. 12:34


Emne: afstande
Besked fra: svanekiaer
Emne: afstande
Posteringsdato: 08.Jul.2020 kl. 16:52
Hej igen  derude.
I forbindelse med nedenstående har jeg arbejdet en del med UTM koordinaterne det idag og det er således(hos mig ihvertfald) at når men kommer på tværs af zonerne(32 og33) så går der kuk i den hvorimod hvis man beregner afstande inden for samme zone(32 eller 33) så virker det fint - er der andre end jeg der har været ud for dette så hører jeg meget gerne herom på forhånd tak fra Tonny



Hej derude
Jeg sidder og arbejder med UTM koordinater for at beregne afstande i Danmark. Jeg har lavet 4 forskellige afstandsberegninger alle med udgangspunkt fra Frederikshavn til henholdvis Sæby,Ålborg, Århus og Haderslev, alle er perfekte - jeg har også lavet flere beregninger på korte afstande inde i byen MEN når jeg ex skal beregne afstanden fra Svaneke til Blåvand går der kuk i den - jeg bruger det samme program 
til at omsætte grader fra decimal til UTM - der går et eller andet galt og jeg aner ikke hvad; men kun over lange afstande på tværs af landet ex fra Ballerup til Skagen eller Svaneke til Blåvand  

Jeg bruger denne formel : AB= kvrod(x2-x1)^2+(y2-y1)^2  - måske er der en herude der kan komme med et råd eller lign.

Bedste hilsner fra TonnyShockedShocked



Print side | Luk vindue