Hej alle sammen.
Jeg har siden fredag aften siddet og bokset med et problem, som
jeg ikke rigtigt kan se mig ud af og jeg håber derfor på, at en af jer har en
ide, som kan lede mig videre i retning af en løsning.
Jeg har en række regneark, som medarbejdere dagligt rapporterer udført
arbejde i. Heri indgår bl.a. nogle rullelister, som på de hidtidige PC’ere fungerer
og har fungeret upåklageligt siden arkene blev lavet for små 3 år siden.
Nu har jeg købt nye pc’ere og på de nye fungerer rullelisterne ikke,
mens de som sagt fortsat fungerer fint i samme regneark, når de åbnes på de
gamle.
Regnearkene er totalt set lidt omfattende, så det vil være ret
uoverskueligt for mig, hvis jeg skal i gang med grundlæggende forandringer, før
jeg kan få dem til at fungere. I nedennævnte beskriver jeg kun problemet med
rullelisterne og håber, at man kan isolere problemet, således at det ikke er
nødvendigt at beskrive alle funktioner i arkene.
Rullelisterne er vitale i forhold til at få regnearkene til at
fungere korrekt – og dermed, at medarbejderne kan rapportere udført arbejde og
forbrugte arbejdstimer og jeg SKAL dermed have fundet en løsning, så jeg håber virkeligt
meget på, at der er nogen af jer, som har nogle gode bud på, hvad der er galt 😊.
I hvert fald skal I på forhånd have tak for jeres tid 😊.
m.v.h.
Jan
Problemet
Med ”fungerer ikke” mener jeg, at når man trykker på pilen der
aktiverer rullelisten, så sker der intet. Altså rullelisten folder sig ikke ud
og det er dermed ikke muligt at vælge noget på listen.
Når man står i et af de felter, hvor der er en rulleliste og
trykker på ”Datavalidering”, altså der hvor rullelisterne er oprettet, da
fremgår det fortsat, at det er en liste og i feltet ”Kilde” er der fortsat en
reference til tabellen, som er grundlaget for rullelisten (se mere i afsnittet
om opbygningen af regnearket/rullelisten). Når man igen trykker på [OK],
fremkommer følgende meddelelse:
”Kilden evalueres i øjeblikket som en fejl. Vil du fortsætte?”.
Jeg tolker denne meddelelse som om, at arket af en eller anden
grund ikke har adgang til den tabel, som dataene skal hentes fra (husk, at rullemenuerne
fortsat fungerer, når arkene åbnes på de gamle pc’ere).
Mit umiddelbare bud er, at der må være en eller flere tilladelser,
som skal gives for, at rapporteringsarkene kan hente data fra dataarket, men
jeg har ikke kunne finde ud af, hvor det måtte være – og problemet kan jo også
skyldes noget helt andet.
Opbygningen af regnearket/rullelisten
Jeg har en 10-15 regneark individuelle rapporterings-regneark
til at rapportere det udførte arbejde i (1 regneark pr. ”afdeling”). Tabellen
og dermed dataene, som rullelisterne anvender, befinder sig i et separat
dataark, hvori der er en masse tabeller. Dataarket åbnes ”automatisk” ved hjælp
af en makro i rapporteringsarket, når man åbner rapporteringsarket og dataarket
er derfor i baggrunden, indtil man lukket rapporteringsarket, hvor en makro
lukket dataarket også.
Rapporteringsarkene og dataarket, befinder sig i hver
sin mappe på en form for netværksdrev. Netværksdrevet er et produkt der hedder
RushFiles, som mapper et drev lokalt på pc’erne (hedder U-drevet i vort
tilfælde).
I ”dataarket”, hvor tabellerne til rullelisterne befinder
sig, har jeg under "Navnestyring" navngivet tabellerne, som
indeholder de aktuelle data. Tabellen kan f.eks. hedde
"AndreYdelser".
I det ene ”rapporteringsark”, hvor en af rullelisterne befinder
sig, har jeg under "Navnestyring" lavet en reference til tabellen
"AndreYdelser" i det andet ark. Denne reference har jeg i arket med
rullelisten navngivet "AY".
Under "Datavalidering", hvor man opretter en rulleliste, har jeg i
feltet "Kilde", hvor man normalt angiver et celleområde, i stedet
indskrevet "=AY", som altså refererer til navnet oprettet under
navnestyring og som igen refererer til en navngiven tabel i dataarket.Hidtil har denne fremgangsmåde som sagt fungeret upåklageligt.
Et par forsøg for at spore mig ind på problemet
Forsøg 1 og 2
Jeg har forsøgt at oprette et nyt simpelt rapporteringsark og
dataark, hvor jeg opretter en rulleliste efter samme fremgangsmåde med
navnestyring og referencerne som nævnt herover. Tilsvarende har jeg gemt disse
2 filer i samme mapper (altså i hver sin), som de ”rigtige” ark.
Jeg har prøvet dette forsøg både hvor jeg har oprettet arkene fra
den gamle pc og fra en af de nye.
I begge tilfælde fungerer rullelisterne i testen fra begge pc’erne,
så jeg kan ikke fremprovokere fejlen.
Forsøg 3
Jeg har tillige forsøgt i de ”virkelige” ark, at oprette en ny
rulleliste efter samme principper. Her fungerer rullelisten også i første
omgang både på den nye pc og på den gamle.
Når jeg gemmer, lukker og åbner arkene igen, da fungerer rullelisten
ikke længere på den nye pc, men den fungerer fortsat på den gamle pc.
I og med, at rullelisten virker, når man opretter testark, men
efter samme principper som de ”virkelige” ark, da virker det for mig ikke som
om, at det er et generelt problem, men eftersom rullelisten omvendt holder op
med at fungerer efter arkenes genstart, når man opretter en ny i de
eksisterende ark, så må det være noget der på en eller anden måde relaterer til
dem (en indstilling, at de er oprettet under en tidligere opdateringsversion af
Office 365 eller andet). Men hvad skyldes det?? :-D.
Indstillinger i “Center for sikkerhed og rettighedsadministration”
Fanen ”Dokumenter der er tillid til”. Her er på både gamle og nye
pc’ere markeret ”Tillad, at der er tillid til dokumenter på et netværksdrev”.
Fanen ”Beskyttet visning”. På både gamle og nye pc’ere er
fluebenet fjernet fra ”Aktiver beskyttet visning for de filer, der findes på
potentielt usikre placeringer”.
Fanen ”Meddelelseslinje”: Der er på både gamle og nye pc’ere
markeret ved ”Vis Meddelelseslinje i alle programmer, når aktivt indhold,
f.eks. ActiveX-objekter og makroer, er blokeret”.
Fanen ”Eksternt indhold” er på både gamle og nye pc’ere markeret
med:
”Aktiver alle dataforbindelser”
”Aktiver automatisk opdatering af alle projektmappekæder”
”Spørg brugeren om sammenkædede datatyper” (jeg har prøvet at aktivere
denne på de nye pc’ere til ”Aktiver alle sammenkædede datatyper”, men det
gjorde ingen forskel).
Program-versioner for MS Office og Windows
På både gamle og nye computere anvendes Office 365, senest opgraderet
til vers. 2007 (16.0.13029.20344).
På de nye pc’ere er Windows 10 home (”født” med home-s, men
konverteret væk fra s-tilstanden). Vers. 2004 (19041.450).
På den pc jeg selv arbejder på af de ”gamle” pc’ere er Windows 10
pro (”født” med en præinstalleret Windows 7 og opgraderet siden). Vers. 2004
(19041.450). De andre ”gamle” pc’ere er formentlig også home-editions.
|