Print side | Luk vindue

Find.række.tekst ?

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Formler
Forum beskrivelse: Hjælp til formler i regneark og/eller brugen af disse.
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=4389
Udskrevet den: 29.Apr.2024 kl. 09:10


Emne: Find.række.tekst ?
Besked fra: SBB
Emne: Find.række.tekst ?
Posteringsdato: 30.Okt.2020 kl. 19:33

Se vedhæfted fil for eksempel uploads/852/find_række_Tekst.xlsx" rel="nofollow - uploads/852/find_række_Tekst.xlsx

Jeg skal finde ud af, hvilken række en given tekst står i indenfor et navngivet område, hvor teksten jeg leder efter IKKE står i første række.

Den bliver efterfølgende brugt i en anden indeks formel, hvor jeg finder enten mdr eller åtd tallet indenfor det navngivne område. Jeg kan ikke bruge lopslag, fordi teksten ikke står i første kolonne i det navngivne felt. Jeg har mange år, men hver måned som navngivet således:

Kolonne B:E er navngivet _2020_01

Kolonne G:J er navngivet _2020_02

Osv

 

Jeg skal lave en formel som for hvert navngivet områder, fortæller mig, hvilken række teksten ”RESULTAT EFTER SKAT” står i.

Principielt kan det være forskellige rækker i de enkelte navngivne områder.

 

EX.

Find.række.tekst(_2020_01;”RESULTAT EFTER SKAT”) skal give resultatet 142

Find.række.tekst(_2020_02;”RESULTAT EFTER SKAT”) skal give resultatet 138




Svar:
Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 30.Okt.2020 kl. 22:33
uploads/2435/find_række_Tekst_2.xlsx" rel="nofollow - uploads/2435/find_række_Tekst_2.xlsx


Besked fra: SBB
Posteringsdato: 30.Okt.2020 kl. 23:48
Hej Hans,

den går ikke - det må ikke være sådan, at jeg skal indtaste kolonne navn.

Skal helst være via indirekte(XX) - hvor XX angiver en celle, hvor det navngivne område står.

Find.række.tekst ("Resultat efter skat";indirekte(C1);2) - hvor det sidste 2 tal er den kolonne, hvor teksten står i (de navngivne områder indeholder 4 kolonner

Kontonr (som er blank ud for sumkonti (som resultat efter skat er))
Konto navn
Månedssaldo
År til dato saldo

Jeg finder saldoen ud fra : 
indeks(indirekte(C1);142;3) - og det er så de 142 
indkes(indirekte (H2);138;3) - hvor det her er de 138 jeg skal finde

Og det skal kunne findes ud fra en formel, der skal kunne kopieres til højre, men kun 1 kolonne (altså formlen står i kolonne C og skal kopieres ud mod højre til D, E, F osv. og virke - derfor går det ikke, at have kolonne bogstaver med.



Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 31.Okt.2020 kl. 09:20
Jeg er ikke med.

/topic662.html" rel="nofollow - /topic662.html - upload den rigtige fil (gerne annonymiseret) og vis manuelt ønskede resultater. 


Besked fra: SBB
Posteringsdato: 31.Okt.2020 kl. 10:41
JA SGU - mange mange mange tak.

Denne dobbeltfunktion - dit forslag + min indeks((indirekte();række;kolonne) har jeg bokset med i mange mange mange år.

HELT FANTASTISK - og endnu engang utrolig mange tak.

Og den virker også, som den egentlig skal, nemlig med i stedet for, indskrive navnet, så indsætte indirekte(C5), hvor der så i C5, står _2020_01 :-)

Du får lige et ark, hvor din formel står i R15:T15

Endnu en sidste gang : mange tak og fortsat god weekend :-). uploads/852/find_række_Tekst_2020-10-31_10-54-54.xlsx" rel="nofollow - uploads/852/find_række_Tekst_2020-10-31_10-54-54.xlsx

STIG


Besked fra: SBB
Posteringsdato: 31.Okt.2020 kl. 10:42
PS - og den virker også, som den egentlig skal, nemlig med i stedet for, indskrive navnet, så indsætte indirekte(C5), hvor der så i C5, står _2020_01 :-)


Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 31.Okt.2020 kl. 10:46
Nå, jeg kom til at slette den fordi jeg ville have tilføjet det du selv skriver med INDIREKTE, men det ser ud til at problemet er løst.



Besked fra: SBB
Posteringsdato: 31.Okt.2020 kl. 10:55
Det virkede - og har også lige lagt en fil op (redigeret opslaget ovenfor), hvor det hele bare spiller SKIDE GODT :-).




Print side | Luk vindue