Hjælp til et time/arbejdsark
Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=4457
Udskrevet den: 22.Nov.2024 kl. 17:54
Emne: Hjælp til et time/arbejdsark
Besked fra: Chefska
Emne: Hjælp til et time/arbejdsark
Posteringsdato: 09.Feb.2021 kl. 20:49
Hej alle... mit første spørgsmål og jeg sidder fast..
Jeg sidder og fumler med et arbejdsark for mig selv om mine arbejdstider og har et lille problem. Jeg har prøvet at læse mig frem og prøve at gøre forskellige ting.. og synes selv jeg er på jeg.. men savner lidt det sidste hjælp.
https://www.drop.com/s/6eohd9fhr6h3q5k/Test.xlsx?dl=0 - https://www.dropbox.com/s/6eohd9fhr6h3q5k/Test.xlsx?dl=0
Jeg har lavet celle D til G, som ruller menuer, da jeg får til nærmeste 15 min og derved undgår skrive fejl og dumme ændringer. Gul = planlagt/forventet arbejdstid Grøn = den faktisk arbejdstid og så beregner den, den faktiske arbejdstid pr. dag i timer
Rød skulle så være en formel, der tæller timer efter 17:00 =@ColTime(N1;O1;D3;E3), som nu driller. Ved ikke om det er efter jeg har lavet det om til "rullemenu".
Kunne man yderligere få den til at tælle/beregne forskellen mellem den gule/tid og grønne/tid, så.. Grå
= blev hvis summen var mindre (grøn/tid er mindre end gul/tid) -
Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mindre (timer der
afspadseres)
Blå = hvis summen er større (grøn/tid er større end
gul/tid) - Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mere
(overarbejdstimer og antallet x med 1,5) Så 3 timer overarbejde bliver
til 4,5 timer
Lille = hvis summen er større (grøn/tid er større
end gul/tid) - Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mere
(overarbejdstimer og antallet x med 2) Så 3 timer overarbejde bliver til
6 time
Man får jo kun enten BLÅ eller LILLA, så man skal vægle mellem disse 2.. Her har jeg igen fantasi, om og hvorledes dette kan lade sig gøre...
På forhånd mange tak
en NY Grøn Nicolai
|
Svar:
Besked fra: Mads32
Posteringsdato: 09.Feb.2021 kl. 21:26
Hej
Din /topic662.html - upload kan ikke læses.
Du skal følge brugsanvisningen, som du kan læse i øverste venstre hjørne af skærmen
m v h mads32
|
Besked fra: Bjarnehansen
Posteringsdato: 09.Feb.2021 kl. 22:05
uploads/397/Test_bj.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Test_bj.xlsm
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
Posteringsdato: 09.Feb.2021 kl. 22:37
Kunne jeg få en forklaring på hvad du gjorde?? og derved hvor min fejl lå...
|
Posteringsdato: 09.Feb.2021 kl. 22:57
Super, at du hjalp og løste det..
Er der en måde eller formel på =@ColTime($L$46;$L$47;F5;G5), så den kun viser en svar eller løsning, hvis det er andet end 0. Så 0 er et blnaket/tomt felt.
|
Posteringsdato: 09.Feb.2021 kl. 23:36
uploads/2777/Arbejdsark_version2.xlsm" rel="nofollow - uploads/2777/Arbejdsark_version2.xlsm
Nu er jeg kommet frem til Version2, så det går fremad.. og nye problemer...
Først den GRÅ. =HVIS(U5-H5>0;" ";U5-H5) Så kommer den kun retur med tal, hvis de er negative og derved fortæller forskellen mellem forventet arbejdstid/GUL og den faktisk arbejdstid/grøn = resultat er så forskellen i minus/afspadsering. Super fint. Men jeg ville gerne have den ikke kom med #VÆRDI! i de celler, for dage, hvor der IKKE er registeret tid.
Den anden de BLÅ og LILLA
=HVIS(U5-H5<0;"";U5-H5), ens formel i begge celler...
Så
kommer den kun retur med tal, hvis de er positive og derved fortæller
forskellen mellem forventet arbejdstid/GUL og den faktisk
arbejdstid/grøn = resultat er så forskellen i plus/overarbejde. Super
fint. Men jeg ville gerne have den ikke kom med ######## i de celler, for dage, hvor der IKKE er registeret tid.
Tillæg.. til de BLÅ og LILLA Er der en smart måde, funktion, hvorved man skal tage stilling til om det skal være den ene eller anden, og derved kun fremviser den man vælger.. Enten 50% eller 100% tillæg for overarbejde...
|
Posteringsdato: 10.Feb.2021 kl. 16:07
coltime er en funktion som manselv ligger ind den findes ikke i excel
=hvis(eller(starttid <>"" ;sluttid<>"");ikke lave en beregning; lave beregningen) =hvis.fejl(formel;"")
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
Posteringsdato: 10.Feb.2021 kl. 16:08
uploads/397/Arbejdsark_version2.02.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version2.02.xlsm
|
Posteringsdato: 10.Feb.2021 kl. 16:13
hvad er det der bestemmer om planl- slut skal være 16 eller 18?
|
Posteringsdato: 10.Feb.2021 kl. 16:28
er løn perioden fra den 16 til den 15?
|
Posteringsdato: 10.Feb.2021 kl. 23:08
Det er de 2 primær vagt typer, der som standard er.. 7:45 til 16:00 eller
7:45 til 18:00
Jeg har oftest 3 stk 7:45-16:00 vagter og 1 stk 7:45-18:00 vagt, pr uge.
Det er ud fra disse, at der afregnes afspd/grå = hvis den faktiske tid/grøn i f og g, er mindre end den planlagte tid/gul i celle d og E
og det omvendte, at der afregnes overarbejde i blå og lilla = hvis den faktiske tid/grøn i f og g, er større end den planlagte tid/gul i celle d og E
|
Posteringsdato: 10.Feb.2021 kl. 23:10
Svar på "er løn perioden fra den 16 til den 15?"
Ja det er et mdr. ark. som skal gives til arbejdsgiver og så ville det være smart og nemmere, hvis meget har klaret af sig selv og 100% korrekt..
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 10:32
Hej Chefska
Jeg sikker og pusler med dit ark, og har løst en del af dine udfordringer. Jeg har blandt andet tilføjet en kolonne for registrering af kursus timer.
Jeg har ændret for indtastning af faste data.
Jeg har ændret i kolonnerne for visning af Ugenr, Ugedag og Dato, så de beregnes ud fra i forvejen indtastede data.
En væsentlig ændring er at jeg i formlerne ikke anvender " ", når resultatet er nul, men bruger 0:00. Med " " giver formlerne ofte "FALSK"
Der der afholdes Ferie-dage eller Ferifri-dage, hvor mange timer forbruges der pr dag???
Hvad er Ekstra Timer????? Kan de beregnes ud fra de andre kolonner??? Skal der opstilles formler??? Skal timerne tastes ind??
Hvordan beregnes NY feriedag?? (Jeg er pensionist og kender ikke de nye regler)
Hvordan beregnes timer til 100% tillæg???
Jeg ser frem til dit svar.
Det er en hobby for mig at lave Komplicerede Exel-ark.
m v h mads32
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 15:59
uploads/2777/Arbejdsark_version3.xlsm" rel="nofollow - uploads/2777/Arbejdsark_version3.xlsm
Hej Mads32 og Bjarnehansen
Først og fremmest mange tak for alt jeres hjælp og overskud.. det skal I og alle andre have stor tak for.
Det kommer godt frem og er allerede en stor hjælp... Men nu begynder jeg at se andre ting...
I cellerne J5 til J35, kunne det være rart, at den ikke viste 0,00 ved ingen Afsp. Tim. Har prøvet at lege med større og mindre end, af hvad den skal vise og det virker ikke.. Den skal kun vise en værdi, hvis den er negativ og ikke 0,00
Samme i cellerne L5 til L35, kunne det være rart, at den ikke viste 0,00 ved ingen Till. A/N. Den skal kun vise en værdi, hvis den er ved 0,15 og over...
Noget nyt.. I cellerne D og E indtastes den "planlagte møde tid" (ud fra en rullemenu) Det kunne være rart, hvis den viste det sammen i cellerne F og G (fra cellerne D og E) og man så "aktivt" kun skulle ændre på "faktisk møde tid", hvis der er ændringer (i form af afspadsering eller over arbejde)
Specifikt til Mads32 Lyder spændende og glæder mig til at se det ark, du er kommet frem til og ang. dine spørgsmål.
Ang. så har jeg ikke prøvet at holde fre/ferie endnu, men jeg forventer at 1 feriedag koster 7 timer.
Ekstra timer - ved jeg ikke endnu og kan derfor ikke svar..
Tillæg 100% eller 50% afhænger af dagen eller episoden. Det aftales faktisk fra situation til situation. Lige nu får vi 100% for alt overarbejde.. Så jeg skal selv tage det aktive valg og slette den "modsatte" og derfor, hvis der findes en smart måde/funktion, hvorved man skal tage stilling til om
det skal være den ene eller anden, og derved kun fremviser den man
vælger.. Enten 50% eller 100% tillæg for overarbejde... Ville det være super...
Er der nogle kursur eller online undervisning, man kan tage.. Vile gerne komme tættere på den viden og egenskaber i har omkring Excel.
Nicolai
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 16:01
uploads/397/Arbejdsark_version2_2021-02-11_15-59-49.02_2021-02-11_15-59-49.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version2_2021-02-11_15-59-49.02_2021-02-11_15-59-49.xlsm jeg har leget lidt med dit ark hvis du skriver måneds nr i cellen m3 ændre den selv datoerne ugedage og uge nr, har lavet til og med maj
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 16:02
den mangler også at stoppe ved den 15 i måneden
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 16:14
uploads/397/Arbejdsark_version2.03.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version2.03.xlsm
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 17:11
hvor mange timer af 50% er der pr vagt 2 eller 3?
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 17:25
Hej Chefska
Indtil videre beholder jeg celler med 0:00, men jeg har laet en betinget formatering så teksten farves hvid, når der står 0:00.
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 17:55
Til Chefska
Din kolonne L5:L35, viser i celle L5 negativ tal for manglende timer. Dette forsvinder med dit ønske on kun at se timer større en 0,15. Mener du enheder 0.15 eller timer 0:15 ??? v h mads 32
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 21:40
Hej Mads
Ville gerne ændre det til at den kun viser værdi over 0,24... Jeg skal have den til at omregne 0:15 (tid) om til 0,25 enheder.
Nicolai
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 21:43
Hej Bjarnehansen
Der er ikke nogle faste antal.. Det er forskellen mellem den plan. møde tid og den faktisk. møde tid..
positive tal er overarbejde, enten til 50% eller 100% negative tal er afspd
Nicolai
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 22:00
det jeg tænker på er at det er måske de 2 første overtimer der er til 50% og resten er 100% ofte er det de 3 første overtimer der er 50%, og weekend timer starter de kl 14 lørdag og slutter de søndag kl 24?
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 22:01
0:15 ganges med 24 så får du 0,25
|
Posteringsdato: 11.Feb.2021 kl. 23:07
Hej Bjarnehansen
ang. overtid og dit spørgsmål.
"det jeg tænker på er at det er måske de 2 første overtimer der er til 50% og resten er 100% ofte er det de 3 første overtimer der er 50%, og weekend timer starter de kl 14 lørdag og slutter de søndag kl 24?"
Nej... lige for tiden har vi meget travlt og de skovler kunder ind.. Så har vi aftalt, at alt overarbejde er 100%.. for de vil jo gerne have vi bliver og hjælper, ellers tjener de jo heller ikke penge.
Derfor ville det være rart at jeg på en smart måde eller funktion, kunne vælge gang, for gang, om det skal være til 50% eller 100%
Så jeg kan sagtens i samme uge have 1 times overarbejde om mandagen og 1 times overarbejde om tirsdagen, som giver forskelligt sats..
Som standard er alt overarbejde jo kun 50% (hos os), men ofte vil de meget gerne have vi bliver og så forhandler vi os frem til perioder eller dage med 100%, hvis der er store pukler.
Igen ang. weekend, så har vi ikke standard weekend vagter, kun i tilfælde af store pukler og så får vi både weekend tillæg og 50 eller 100% tillæg.
Nicolai
|
Posteringsdato: 12.Feb.2021 kl. 01:26
uploads/2777/Arbejdsark_version_41_2021-02-12_01-13-45.xlsm" rel="nofollow - uploads/2777/Arbejdsark_version_41_2021-02-12_01-13-45.xlsm
Har lige uploadet det sidste nye, med alle jeres opdateringer og hjælp. Mange Tak
Har 3 ting til, som ville gøre det helt perfekt.
De GRØNNE i kolonne J og LKunne man gøre således at, de resultater som er 0,00 ikke kom frem eller blev vist??
De GRÅ i kolonne D-E og F-G (er begge rullemenuer) Kunne man lave det således at D-E, blev som standard, blev kopieret/overført over i F-G og kun i tilfælde af, anden arbejdstid (end det fastlagte fra D-E). Kunne man så ændre det via rullemenuen.
På den måde kunne man spare lidt tid og kræfter, på at først skulle register den "planlagte tid" og efterflg. skal register den "faktiske tid". Så det kun var ved overarbejde eller afspadsering, man skulle ændre via rullemenuen i F-G.
De Blå i kolonne O og P Dette er overarbejde og til hvilken sats. Der er ikke faste regler, men som udgangs punkt er standard at alt overarbejde jo kun 50% (hos os), men ofte vil de meget
gerne have vi bliver og så forhandler vi os frem til perioder eller dage
med 100% tillåg i stedet, hvis der er store pukler. Så
jeg kan sagtens i samme uge have 1 times overarbejde om mandagen og 1
times overarbejde om tirsdagen, som giver forskelligt satser.. Lige nu regner den bare begge tillæg i 2 celler O og P) og så sletter, jeg bare den celle/tillæg sats, jeg ikke skal bruge..
Derfor ville det være rart at jeg på en smart måde eller funktion,
kunne vælge fra gang til gang, om det skal være til 50% eller 100%
Nicolai
|
Posteringsdato: 12.Feb.2021 kl. 18:18
Hej
Jeg har prøvet i mange timer på at lave en formel der ikke indregner overtid der er minder end 0:15 timer. Det er ikke lykkedes, jeg ved ikke om Bjarnehansen kan lave en formel, måsle ved hjælp af Coltime.
m v h mads32
|
Posteringsdato: 12.Feb.2021 kl. 19:15
uploads/397/Arbejdsark_version_42.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version_42.xlsm
det med forskellige afregning af overtiden kan man lave manuelt jeg tror det bliver for indviklet at lave med en formel eller en funktion men det er nok ikke umuligt.
hvorfor vil i ikke have noget for de første 15 minutter i arbejder over.
og hvad arbejder du med ?
det med ikke vise 0 hvis du fjerner det at vælge fra en rulle liste så forsvinder nullerne, jeg ved ikke hvorfor
og så syntes jeg at du skal vente med at regne timerne om til 100 dele til skal til at beregne lønnen ellers er det svært at holde styr på de forskellige data typer.
se i celle O11 ang under 15minutter
|
Posteringsdato: 13.Feb.2021 kl. 10:39
Hej
Jeg har så mange vanskeligheder med de forskellige timefordelinger, så jeg vælger at prøve forfra, hvor jeg vil bruge 1904-datosystemet, der kan regne med negative værdier. Jeg vil indarbejde nogle øvrige ideer som jeg har afprøvet i mine tidligere forsøg.
m v h mads32
|
Posteringsdato: 13.Feb.2021 kl. 11:46
bliver spændende at se.....
|
Posteringsdato: 13.Feb.2021 kl. 19:18
Hej Alle
Utrolig mange tak for alt jeres hjælp og tid..
Jeg har nok udtrykt mig forkert.. Jeg vil meget gerne have det omregner overtid for alt også de første 0:15 min eller 0,25 enheder..
Det jeg gerne ville udover, er at der i kolonne J og L bliver viste resultater 0,00... cellen skal forblive tom. Skal kun vise resulterer der er forskellige fra 0,00, derfor havde jeg tanker som kun at vise værdier større/mindre end 0.14 eller -0,14, som en løsning...
Overarbejde (cellerne O og P) har IKKE dette problem. Der kommer kun resultater, hvis der er forskel i antallet (U-H = er positivt) altså overarbejde
Afspd (celle J) ville jeg gerne have den kun viste resultatet, hvis det var mindre end 0 og ikke 0,00. Altså (U-H = er negativ) altså afspadsering. Som i celle J7 (1,00) og IKKE som i J16 (0,00) Skal kun vise resulterer der er forskellige fra 0,00, derfor havde jeg
tanker som kun at vise værdier mindre end -0.14 (som en løsning)
Tillæg A/N (celle l) Samme her.. Kun vise værdier forskellige fra 0,00 - Som i celle L9 (1,00) og IKKE som i L10 (0,00). Skal kun vise resulterer der er forskellige fra 0,00, derfor havde jeg tanker som kun at vise værdier større end 0.14 (som en løsning)
og grunden til at dette er, at jeg skal aflevere dette arbejdsark til lønnings afd. og ud fra dette får jeg min løn, beregnet tillæg, overtid, afspd osv.. Meget gammel dags, men således er vilkårene.
Så det er IKKE for at bregne min løn (endnu), mere for at lave en tro-kopi af deres ark, som jeg skal aflevere hver mdr.. droppe det håndskrevet og have et selv-regne-excel-ark.. DERFOR
Vedhæfter en kopi af deres... https://forum.excel-regneark.dk/uploads/2777/SCN_0002.pdf" rel="nofollow - uploads/2777/SCN_0002.pdf
og jo mere det linger det, de kender, uden overflødige tal og andet, jo større er sandsynligheden for de accepter det.. Jeg ville jo kun udfylder celler på deres ark, hvis der var ændringer.. aldrig skrive 0 en masse steder..
Nicolai
|
Posteringsdato: 14.Feb.2021 kl. 00:30
uploads/2777/Arbejdsark_version_42.xlsm" rel="nofollow - uploads/2777/Arbejdsark_version_42.xlsm Vedhæfter nyeste version
Hej
Nu har jeg klaret kolonne J, O og P med løsningen fra Bjarnehansen, super tak
Så mangler jeg faktisk, kun bare kolonne L.. Tillæg A/N (celle L) Samme her.. Ønsker kun den viser værdier
forskellige fra 0,00 - Som i celle L9 (1,00) og IKKE som i L7 (0,00).
Skal kun vise resulterer der er forskellige fra 0,00, derfor havde jeg
tanker om, at der kun at vises værdier større og lige med 0.25 (som en løsning)... Som i kolonne J, O og P.
og evt. De GRÅ i kolonne D-E og F-G (er begge rullemenuer)Kunne
man lave det således at D-E (blev indtastet via rullemenuen), blev som standard, kopieret/overført
over i F-G og kun i tilfælde af, anden arbejdstid (end det fastlagte fra
D-E), skulle man så ændre det via rullemenuen i F-G..
På
den måde kunne man spare lidt tid og kræfter, på at først skulle
register den "planlagte tid" og efterflg. skal register den "faktiske
tid". Så det kun var ved overarbejde eller afspadsering, man skulle ændre via rullemenuen i F-G.
Nicolai
|
Posteringsdato: 14.Feb.2021 kl. 00:48
Hej
Jeg sender hermed mit foreløbige forsøg.
For ikke at lave denne besked meget stor, har jeg på ark "Tråden" lavet det notat jeg ellers skulle skrive her.
Jeg imødeser jeres kommentarer med forventning
m v h mads32
https://www.dropbox.com/s/zzzgvyhwd5zjb0i/Arbejdsark_version2%20_mads32_E_.xlsm?dl=0" rel="nofollow - https://www.dropbox.com/s/zzzgvyhwd5zjb0i/Arbejdsark_version2%20_mads32_E_.xlsm?dl=0
|
Posteringsdato: 14.Feb.2021 kl. 10:06
Hej
Dit ønske om kolonne F og G er løst i mit fremsendte forslag.
m v h mads32
|
Posteringsdato: 14.Feb.2021 kl. 12:21
uploads/397/Arbejdsark_version2.02__mads32_E_.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version2.02__mads32_E_.xlsm
jeg har rettet lidt i dit ark mads32 nu er der et helt år de sidste måneder har jeg ikke ændret månedsnr i O7 det skal i have lov til kig på det
|
Posteringsdato: 14.Feb.2021 kl. 12:37
uploads/397/Arbejdsark_version_4.04.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version_4.04.xlsm
jeg har også rettet lidt i dit ark nicolai
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 15:04
Super arbejde.. jeg takker meget. Nu er jeg kommet i mål, ved jeres fælles hjælp
Kigger også videre med Mads32, i forhold til at regne alt og den fulde løn og alle tillæg. Men mit arbejdsark til aflønning er nu 100% færdigt
Mange tak
Nicolai
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 15:30
Hej Nicolai og Bjarnehansen
Jeg er ved at kontrollere at alle dine ønsker bliver opfyldt. Det taget nogen tid. Jeg melder tilbage så snart jeg tror det er i orden
Vil du venligst /topic662.html - uploade din sidst tilrettede fil, så jeg ikke arbejder med noget der allerede er løst.
Bjarnehansen Indsætning af måneder: Hvad er fordelen ved at anvende din formel i stedet for Lopslag??
m v h mads32.
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 15:34
Hej Nicolai
Jeg har nogle forslag som du ikke direkte har ønsket, men som jeg tro kan klare en del af dine ønsker i et skema som vil ligne arbejdsgiverens skema.
m v h mads32
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 16:43
Hej Nicolai
Du spurgte på et tidspunkt om kurser i exel.
Jeg har kikket på hjemmesider PROXIMO.dk De giver sommetider prøve medlemskab gratis. De lægger ofte så lektioner ud på facebook. De kan være meget nyttige.
Se på det, og lad mig høre hvad du mener.
m v h mads32
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 17:26
uploads/2777/Arbejdsark_version_5.xlsm" rel="nofollow - uploads/2777/Arbejdsark_version_5.xlsm
Dette er mit sidste ark.. Som nemt kan regne de fleste ting selv og lige til at aflevere min arbejdsgiver...
Dog har jeg fundet 1 lille fejl, som jeg ikke har tænkt på...
Hvis jeg skrive 1 ekstra vagt ind i celle F5 og G5.. på 1 dag, hvor der ikke er en planlagt vagt. Så bliver mine formler vrede.. fordi der ikke kommer en værdi i 5H. Kan I hjælpe med dette??
Hvis jeg ville lave en vagt type celle.. Så hvis jeg skrev i celle kolonne a (1 eller 2), ville den returner de respektive vagter typer i tid.
Vagttyper 1= 7:45 16:00 i henholdsvis celle b og c
Vagttyper 2= 7:45 18:00 i henholdsvis celle b og c
a b c
1 1 7:45 16:00 2 1 7:45 16:00 3 4 2 7:45 18:00 5 1 7:45 16:00
Hvordan ville de se ud i excel og formeler..
For jeg kan ikke lave rullemenuer, som er 2 celler brede??
Nicolai
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 17:53
Hej nikolai
Du behøver ikke at have bruge en rullemenu. hvis du har lavet en datavalidering der indeholder 1, 2 og en tom celle, så kan du nøjes med at skrive 1 talle, eller 2-tallet eller slette det der står.(derfor den tomme celle)
m v h mads 32
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 21:01
mads32 så skal du kun rette et sted hvis der er fejl i det , og ikke have flere steder at rette.
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 21:09
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 21:18
Hej
jeg sender en PDF-fil der viser hvordan mit skema kan se ud. Jeg har udfyldt mange datoer med varierende opgaver.
Jeg hører gerne jeres kommentarer
https://www.dropbox.com/s/guiops1hqunfbdf/Arbejdsark_version2%20_mads32_i_.pdf?dl=0" rel="nofollow - https://www.dropbox.com/s/guiops1hqunfbdf/Arbejdsark_version2%20_mads32_i_.pdf?dl=0
m v h mads32
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 21:47
uploads/2777/Arbejdsark_version_51.xlsm" rel="nofollow - uploads/2777/Arbejdsark_version_51.xlsm
Nye problemer.. efter jeg har lavet en vagttype i kolonne A Her skal man vælge mellem 1-4 (1 = ingen , ingen), (2 = 7:45 , 16:00), (3 = 7:45, 18:00), (4 = 7:45, 20:00), som så videre sendes til Planl. møde tid i kolonne E og F (start- og slut- tid) Kopier automatisk til G og H (=+E5 og =+F5) i Faktisk møde tid.
I kolonne E og F, kan jeg så selv ændre tiden (uden rullemenu.. øv), hvis jeg har arbejdet mere eller mindre.. så det har indflydelse på minde beregninger af Afspd og overtid.. Se gule celler i rk 10-12 og 14-16..
Helt perfekt..
Men nu er jeg ramt ind i 2 nye problemer..
1) Kolonne L, som beregner eller tæller timer efter 17, fejler nu.. og det er ØV Det er den formel som Bjarnehansen, hjalp med..
2) Yderligere og først tænkt det nu, efter det er sket. Jeg havde en ekstra vagt, som ikke var planlagt i lørdags (eks. Grøn i række 18)
Den kan ikke beregne overarbejde, hvis der ikke er en værdi i kolonne I og den kommer ikke, da jeg ikke havde en planlagt vagt den dag.. Hvordan kommer jeg uden om det.. Derfor fejler den..
Nicolai
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 22:08
Hej mads32 Den her forstår jeg ikke...
Du behøver ikke at have bruge en
rullemenu. hvis du har lavet en datavalidering der indeholder 1, 2 og en
tom celle, så kan du nøjes med at skrive 1 talle, eller 2-tallet eller
slette det der står.(derfor den tomme celle)
Jeg endte med at lave en.. A1 er tale fra 1-4 kolonne E gør flg. =VÆLG(A5;"";"07:45";"07:45";"07:45") og
kolonne F gør flg. =VÆLG(A5;"";"16:00";"18:00";"20:00")
Kunne det gøres nemmere eller bedre.. for nu skaber det problemer i andre celle efter de =+kolonneE
Nicolai
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 22:17
uploads/397/Arbejdsark_version_5.01.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version_5.01.xlsm
|
Posteringsdato: 15.Feb.2021 kl. 22:31
https://forum.excel-regneark.dk/uploads/397/Arbejdsark_version_5.01.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version_5.01.xlsm
Kan ikke lige ved først øjekast.. Se hvor der er ændret noget.
Kunne du hjælpe??
|
Posteringsdato: 16.Feb.2021 kl. 10:01
uploads/397/Arbejdsark_version_6.00.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version_6.00.xlsm jeg har lige lavet en ny version
|
Posteringsdato: 16.Feb.2021 kl. 11:51
Hej Bjarnehansen
Stor tak igen.. Din =LOPSLAG fungere meget bedre og ødelægger ikke mine/dine formler, som min tidligere =VÆLG
Men jeg har stadig problemer med at regne overtid, hvis der ikke er værdi i "I8" eks. jeg får en ekstra vagt og derfor kun indtaster den ind som faktisk tid og derfor ikke får en planlagt tid..
=HVIS(ELLER(G8="";H8="");"";HVIS((V8-I8)<=0,25;"";HVIS(V8-I8<0;"";V8-I8)))
g8 = 12:00 h8 = 16:00 derfor v8 = 4,00 Men I8 = ingen værdi, da jeg ikke har skrevet en planlagt møde tid ind.. da der er tale om en ekstra vagt på en dag, hvor jeg havde fri..
P8 og Q8 er de sammen formler og skulle i dette tilfælde give 4,00 og K8 skal forblive tom
Hjælp... vedhæfter arket og det er de celler i blåt
uploads/2777/Arbejdsark_version_7.xlsm" rel="nofollow - uploads/2777/Arbejdsark_version_7.xlsm
|
Posteringsdato: 16.Feb.2021 kl. 13:26
uploads/397/Arbejdsark_version_7.xlsm" rel="nofollow - uploads/397/Arbejdsark_version_7.xlsm her er en løsning har dog kun lavet det i den blå linje for test
|
Posteringsdato: 16.Feb.2021 kl. 17:25
Stadig ikke... nej synes ikke helt, den kommer frem til det resultatet jeg gerne ville have..
Du har lavet en opdeling af tillægget.. Den skal bare regne det samme i begge celler P og Q, så sletter jeg bare den, som jeg ikke skal bruge... Det er nemmeste. Da der ikke findes en fast aftale eller praksis, for om det er 50% eller 100%
Den skal bare regne forskellen ud mellem I og V og i dette tilfælde er det 4,00 og den skulle kunne regne det uden en værdi i I.. da vi taler om en ekstra vagt.
Kolonne K, bliver nu også mærkelige og viser positive timer.. den skal ikke vise noget her... Skulle man evt. fortælle den, at jeg ikke har vagt den dag, ved at lægge en ind 7:45 til 7:45, som så er 0.. ville den så kunne regne det ud
Alternativt...
Kunne man ikke lave formelen således, at den kun bruger værdier fra kolonnen I og kolonne V, både til afspd (kolonne K) og timer 50% (kolonne P)
V og P værdier vil altid være positive eller tomme
Formel til kolonne P (overarbejde)
Således af den siger V-I=værdi Hvis ingen værdi i begge celler (V og I), skal den være tom Hvis værdi i kun celle (V), skal den udregne således.. værdi fra V - tom celle/ingen værdi = værdien fra V Hvis værdi en i begge celler (V), skal den udregne således.. værdi fra V - værdi fra I = værdi/tal kan både være positive og negative tal
Men vi ønsker kun at bruge positive værdier over 0,20, som resultater der skal vises..
eks. V I Resultat kolonne P
tom tom = tom celle/viser intet resultat 8 tom = 8,00 8 8 = 0,00 og vises ikke, da det er under de 0,20 8 6 = 2,00
8 14 = -6 og vises ikke, da det er under de 0,20 8 9 = -1 og vises ikke, da det er under de 0,20
og så lige omvendt til Formel en til kolonne I (afspd)
Således af den siger V-I=værdi Hvis ingen værdi i begge celler (V og I), skal den være tom Der kan ikke forekommer tilfælde, hvor der kun er værdi i celle V
Hvis
værdi en i begge celler (V), skal den udregne således.. værdi fra V -
værdi fra I = værdi/tal kan både være positive og negative tal Men vi ønsker kun at bruge negative værdier under 0,20, som resultater der skal vises..
eks. V I Resultat kolonne P
tom tom = tom celle/viser intet resultat 8 8 = 0,00 og vises ikke, da det er over de -0,20 8 6 = 2,00 og vises ikke, da det er over de -0,20 8 14 = -6 8 9 = -1
Nicolai
|
|