Print side | Luk vindue

Rulleliste med "afskrivning"

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=4565
Udskrevet den: 28.Mar.2024 kl. 23:49


Emne: Rulleliste med "afskrivning"
Besked fra: netfors
Emne: Rulleliste med "afskrivning"
Posteringsdato: 22.Jun.2021 kl. 12:44
Hej

Jeg er igang med at lave en bemandingsplan på mit arbejde. Den består af forskellige rum der skal besættes med x antal personer. Og jeg har lavet rullelister, så man kun kan vælge de rigtige personer til det pågældende rum.
Men er der en måde man kan få excel til at afskrive en rulleliste. Så når jeg har valg en person, forsvinder vedkommende fra listen i det næste rum. Derved bliver listen kortere og kortere efterhånden, og til sidst er listen tom.
På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh



Svar:
Besked fra: Jørgen Christensen
Posteringsdato: 23.Okt.2021 kl. 22:39
Hej
Jeg ved ikke om du i mellemtiden har fundet en anden løsning. Men her er et udkast, som du måske kan bruge:
uploads/2709/bemandingsplan.xlsx" rel="nofollow - uploads/2709/bemandingsplan.xlsx

Desværre har jeg ikke funden en metode til at undgå blanke felter i en rulle liste. Jeg har set forskellige løsninger til det ( https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/927578" rel="nofollow - [løst] Funktion: fjerne tomme felter i liste - Eksperten - Computerworld ), men kan ikke få dem til at fungere.
Du kan ikke nøjes med en rulleliste, men er nød til at have en liste pr. rum.
I mit eksempel, skal du starte med at bemande rum 1. Derefter rum 2 og så videre. Det kan laves så rækkefølgen er ligegyldig, men det bliver det lidt mere avanceret af.
Listen er den samme for hvert rum. Det betyder at du i det samme rum kan vælge den samme person flere gange.
God arbejdslyst.


Besked fra: Hans K.
Posteringsdato: 24.Okt.2021 kl. 08:50
Hvis du kan bruge Jørgens forslag, så glem det følgende, men ellers prøv at vælge Person i ark Rum_1.

Forslaget kræver, at du har adgang til Dynamic arrays (Microsoft 365).

uploads/2435/Bemanding.xlsx" rel="nofollow - uploads/2435/Bemanding.xlsx



Print side | Luk vindue