Print side | Luk vindue

Div formler farvning af celler og flytte data

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Udfordringen - med eller uden VBA
Forum beskrivelse: Er du frisk på en kryptisk udfordring, eller ligger du selv inde med en 'hård nød' - så er det her det sker.
MEN HUSK - ANGIV OM LØSNINGEN SKAL VÆRE MED ELLER UDEN VBA
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=4693
Udskrevet den: 29.Mar.2024 kl. 09:53


Emne: Div formler farvning af celler og flytte data
Besked fra: TheBonden
Emne: Div formler farvning af celler og flytte data
Posteringsdato: 10.Mar.2022 kl. 13:46
hej jeg har lavet et reneark som jeg vedhæfter med kommentar i og et skærm bildet af samme

https://forum.excel-regneark.dk/uploads/495/test_af_liste.xlsx" rel="nofollow - uploads/495/test_af_liste.xlsx

jeg har flere nøder at knække 

jeg får nogle data fra et system som ikke kan ændres
som er Kolone A til G

Kolone A = id Nummer
Kolone B = K (bruges ikke)
Kolone C = Kursus nr
Kolone D = Navn (bruges ikke)
Kolone E = Kursus navn (bruges ikke)
Kolone F = Dato godkent (bruges ikke)
Kolone G = dato udløb
Kolone H = Tom
Kolone I = svømme 1
Kolone J = Svømme 2
Kolone K = Dyk 1
Kolone L = Dyk 2
Kolone M = Gas 1
Kolone N = Gas 2
Kolone O = Dybte 30
Kolone P = Dybte 40
Kolone Q = Førstehjælp

det jeg gærne vil er at der i kolone A kun er text i på celler når der er noget i cellen skal reken blive grå

Kolone C indeholder nogle kursus nummer 
Hvis værdien er = I2 eller J2 eller K2 eller L2 eller M2 eller N2 eller O2 eller P2 eller Q2
skal rækken skifte til Grøn -kolonne G da der i den skifter farve ved dato for udløb mere her om sener

Kolone G indolder datoer
skal kunde skifte farve på hele række
fra grøn til til gul til rød
rød hvis der er miner en en måned til udløb eller er udløbet
gul hvis der er minder en 1 år til udløb
grøn hvis der er mere en et år til udløb
hvis muligt med 4 farver så skal rød deles op til rød og orangse er udløbet rød og orangse resten 

Data kopiring fra kolonne C til kolone I til Q
er det muligt at lave en regel der bruger fyld som begrænsning da der ikke er det samme antal kurser og kurser ikke er på samme pladser på hver in enkel person mit største ønske er at kunde flytte data op til navnet og i koloner så jeg kan se hvem der er ved at udløbe og hvem der mangler kurser da førstehjælp ikke må udløbe og nogle andre kurser heller ikke må 

det bæster er hvis den henviser til celle værdier da jeg jævnligt skifter værdier ud med andre kursus nummer 

jeg har særlige lave fiktive data men brugt samme koloner og rækker som hvis det var den jeg skulle bruge



jeg undskyller for stave fejl mm da jeg er ordblind skriv hvis der er noget du ikke forstår




Svar:
Besked fra: Jørgen Christensen
Posteringsdato: 16.Mar.2022 kl. 00:33
Hej
Du har brugt rigtig meget plads på at beskrive en løsning, og til sidst skriver du hvad du helst vil have. Jeg må erkende, at jeg ikke forstå det sidste du skriver, så jeg har forsøgt at løse den første del i det vedhæftede regneark.
uploads/2709/forumexcel.xlsx" rel="nofollow - uploads/2709/forumexcel.xlsx
Jeg har oprettet tre hjælpekolonner nemlig R, S og T. Desuden har jeg i række 1 længst til højre, nogle dato beregninger.
Se hvad jeg har lavet forudsætninger for formateringerne under "Betinget formatering" - "Administrer regler".
Hvis du skal have hjælp til dit største ønske, så er du nød til at lave en bedre beskrivelse og komme med et konkret eksempel. Det er OK at bede om hjælp til et regneark, og der er også OK at bede om hjælp til at skrive.
Venlig hilsen
Jørgen



Print side | Luk vindue