Print side | Luk vindue

Hviser(Find()

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Formler
Forum beskrivelse: Hjælp til formler i regneark og/eller brugen af disse.
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=4972
Udskrevet den: 02.Jun.2024 kl. 22:10


Emne: Hviser(Find()
Besked fra: SBB
Emne: Hviser(Find()
Posteringsdato: 01.Sep.2023 kl. 07:54
Hejsa,

hvorfor kan jeg ikke få denne hviser(find... til at virke i kolonne B og C - den virker kun, hvis første kriterier opfyldes - eller hvis jeg kun har et kriterie.

HVISER og FIND ser sådan set ud til, at virke, men det ser bare ikke ud til, at FIND() fungere i andet en første led.

Jeg kan sagtens løbe min udfordring, men den masse HVIS-sætninger, men hvorfor virker det ikke med HVISER og FIND ?

Jeg skal søge efter henholdsvis Års, Halvårs, Kvt og Mdr - og så returnerer henholdsvis 1, 2, 4 og 12 på en længere liste, hvor en af betegnelserne indgår i de celler jeg tester.

Håber det giver mening. uploads/852/HVISERFIND.xlsx" rel="nofollow - uploads/852/HVISERFIND.xlsx



Svar:
Besked fra: maxzpad
Posteringsdato: 01.Sep.2023 kl. 08:41
Det er fordi, FIND-formlen returnerer #VÆRDI! og ikke nul (0), når den ikke finder den søgte tekst.

Jeg får det til at spille, hvis jeg sætter HVIS.FEJL(XX;FALSK) rundt om hver betingelse:

=+HVISER(HVIS.FEJL(FIND("Års";A3;1)>0;FALSK);1;HVIS.FEJL(FIND("Halvår";A3;1)>0;FALSK);2;HVIS.FEJL(FIND("kvt";A3;1)>0;FALSK);4;HVIS.FEJL(FIND("Mdr";A3;1)>0;FALSK);12)


Besked fra: SBB
Posteringsdato: 01.Sep.2023 kl. 13:46
Takker - måske er det som du skriver fordi den fejler i testen på første led, når den IKKE finder værdien i cellen.

Jeg var også inde på, at en hvis.fejl kunne være løsningen, men den bliver stadig meget lang - men ved at den faktisk får en "løsning" - nemlig falsk, ja så kan den komme videre.

Tror indtil videre det nok er løsningen - at første led ikke fejler, forde #værdi ikke kan testes for om den er >0.

Takker



Besked fra: SBB
Posteringsdato: 01.Sep.2023 kl. 13:50
Samme løsning, men fejl værdien blot sat til 0 :-).

Tror jeg forstår, hvorfor den fejlede - så mange tak for hjælpen.

HVISER(HVIS.FEJL(FIND("Års";$A6;1);0)>0;1;HVIS.FEJL(FIND("Halvår";$A6;1);0)>0;2;HVIS.FEJL(FIND("kvt";$A6;1);0)>0;4;FIND("Mdr";$A6;1)>0;12)


Besked fra: maxzpad
Posteringsdato: 01.Sep.2023 kl. 14:34
Yes, 0 (nul) og FALSK er i bund og grund samme værdi for Excel Smile

Kan jeg lokke dig til at markere min løsning som accepteret?

På forhånd tak Smile


Besked fra: SBB
Posteringsdato: 02.Sep.2023 kl. 10:52
Ahh - sorry, yes hermed accepteret.

Jeg hvade takket, men lige glemt accepteret - endnu engang tak for hjælpen :-)


Besked fra: maxzpad
Posteringsdato: 04.Sep.2023 kl. 11:48
Mange tak Smile



Print side | Luk vindue