Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketproblem ved indsæt række

 Besvar Besvar
Forfatter
Stylsvig Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 26.Mar.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: problem ved indsæt række
    Sendt: 26.Mar.2011 kl. 09:31
Hej
 
Jeg er ny bruger her og har brug for lidt hjælp.
 
Jeg referere arket Prospect fra arket arket Guest list i samme projektmappe med eksempelvis:
 
 =HVIS(Prospects!$O5="x";Prospects!A5;" ")
 
i række 5. Der er 1000 rækker i arket der refererer fra Prospect O2 til O1000.
 
Når jeg i Prospect arket laver indsæt NY række forsvinder  rækken med =HVIS(Prospects!$O5="x";Prospects!A5;" ") fra arket Guest list. Resten af rækkerne ser ok ud.
 
Jeg forstår ikke hvorfor denne referencerække bare forsvinder på denne måde.
 
Jeg er ikke avanceret excel bruger men håber jeg har udtrykt mig forståeligt. Ellers spørg.
 
På forhånd tak
 
Stylsvig
 
Til top



Til top
rassten Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 26.Okt.2010
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Mar.2011 kl. 01:06
Referencen forsvinder ikke, men fordi du sætter en tom række ind, vil Excel fortolke handlingen således at referencerne i formlerne også skal rykkes en række ned.
O5 bliver så til O6 osv.
Beklager med desværre kender jeg ikke nogen løsning på problemet.
VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010
Til top
Stylsvig Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 26.Mar.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Apr.2011 kl. 13:39
Hej Rasstem, tak for svaret. Jeg er dog ikke helt enig. Referencen  til eks O5 i referencearket forsvinder. Den eksisterer ikke længere. Jeg har lavet en 'search' på formler og den er der ikke. Mit håb var jo at den adderede reference til slut i arket (eller et andet sted), men bare sådan at der stadig var en reference.
Vh Stylsvig
Til top
Jørgen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 28.Maj.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Apr.2011 kl. 16:34
Hej
 
Prøv at sætte en række ind på samme sted i det andet ark også, så vil referencerne flytten og efterlade et "hul" i rækken. Derefter kan du bare kopierer formlen fra en af de andre celler, så burde den tilpasse sig til hullet.
 
 
Gav det mening??
 
Jeg vedlægger et meget simplifoceret regneart der bare henter værdierne i sheet1 fra sheet2
 
=Sheet2!A1
=Sheet2!A2
=Sheet2!A3
osv
 
Hvis du indsætter en række i sheet 2, skal du så også indsætte en række i sheet1 (dem med gult)
Hvis du så kopierer formlen i sheet1 A7 ned til A8, så burde de virke igen
 
 
håber det hjalp
 
 
 
 
Til top
Stylsvig Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 26.Mar.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Apr.2011 kl. 13:46
Hej Jørgen
 
Jeg har lige været offline et par uger, men tak for svaret. Desværre kan jeg ikke anvende forslaget og jeg har forsøgt at dokumentere det i vedlagte test case eksempel.
 
der er 2 ark: Prospect og Guest list. Prospect er input der kopieres til Guest list ved et 'x' i kolonne customer. Ideen er at i Guest list sorteres på dato (vist i eksemplet). Når dette sker 'flyttes' formel linjerne. Mit problem er reelt at jeg gerne ville kunne sortere i Prospect OGSÅ, men det går helt galt. Alternativt ville jeg kunne indsætte en række præcist over en bestemt række og derfor manuelt styre at Prospect ligger i alfabetisk orden (på kolonne 1). Men det er denne indsæt der går galt. Prøv at indsætte ny række over række 7 (iii i kolonne 1). 
 
 
Håber de forståeligt.
 
Vh Stylsvig
 
 
Til top
Jørgen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 28.Maj.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Apr.2011 kl. 16:09
Hej igen
Hvis du bare sørger for at der er linjer nok i "Guest list" der indeholder formlen, så burde der ikke være noget problem med at indsætte nye navne i bunden af "prospect" og derefter sorterer listen som du vil have den.
 
Derefter kan du gå over på "guestlist" og sorterer den som du vil.
Jeg har lavet en lille makro som sorterer "guestlist" i datoorden hver gang då åbner den. Hvis du så hellere vil have den i alfabetisk orden, så kan du gøre det efterfølgende. Der er bare lige det lille problem at excel sætter blanke før dem med indhold, så derfor har jeg udfyldt de tomme med XXXXXXXXXX og lave en betinget formatering som skriver med "gennemsigtig" hvis cellen er = XXXXXXXXXX. Så kan du også få "Guestlist" i alfabetisk orden hvis det er det du vil.
 
Hvis der går kludder i linjerne, så kan du altid finde den linje i "Guestlist" som referer til linje 2 og "klippe" ikke "kopierer" op til linje 2, og derefter kopierer denne linje ned over arket igen, så burde alle formler være på plads igen.
(når man "klipper" så ændres formler ikke)
 
Prøv at se på vedlagte
 
Det er måske ikke den mest elegante løsning, men så vidt jeg kan se så virker det.
 
Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk