Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med at åbne stor fil

Besvar Besvar
Forfatter
Lena Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 08.Okt.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med at åbne stor fil
    Sendt: 08.Okt.2013 kl. 15:32
Hejsa,

Jeg bruger Excel 2010 og får følgende fejlmelding op når jeg prøver på at åbne en relativ stor fil:

Excel kan ikke udføre denne handling med de tilgængelige ressourcer.
Vælg færre data, eller luk andre programmer."

I dette tilfælde havde jeg en fil med data i 7044 rækker og i kolonne A-AB.(Fil 1) På ark to er der en pivottabel.

Det er så når jeg vil åbne næste fil at jeg får fejlmeddelelsen.

Denne fil er med data i 7944 rækker og fra kolonne A-AD. (Fil 2)

Jeg har så prøvet at lukke alle filerne. Og lukke excel. Derefter åbne Fil 2 uden jeg åbner excel først og derefter åbne fil 1. Så er det ingen problem.

Er der nogen af jer der ved hvad der sker og om hvordan jeg kan undgå denne fejl. Jeg fik det jo løst her ved at lukke det hele ned. Men fejlen kommer ofte og er træls. LOL

Jeg har en helt ny og rigelig stor computer.

Mvh.

Lena

Til top

Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Okt.2013 kl. 12:44
Hej Lena,

Det er noget hø, det kan jeg godt se.
Typisk er grunden for mange 'Volatile formler'  (SUM.HVISER, TÆL.HVISER, SUMPRODUKT etc.), som kan belaste Excel temmelig voldsomt.
Hvis du har mange af dem, kan du rydde evt lidt op i dem ved at kun have det antal som er strengt nødvendigt.

Heftige Pivottabeller kan også have denne effekt.

Filen kan derimod også have en fejl, som du muligvis kan rette ved at kopiere al data over i en ny projektmappe og derefter lave dine pivot'er igen.

Et simpelt indgreb som at gemme filen som .xlsb eller blot .xls, og derefter lukke Excel. Efterfølgende åbne filen igen og gem som oprindelige filformat kan nogle gange også hjælpe.

//Allan

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2025 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk