Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketSammenlign kopier og slet

 Besvar Besvar
Forfatter
Bendt Skov Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 30.Apr.2021
Land: DK
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Emne: Sammenlign kopier og slet
    Sendt: 13.Jan.2022 kl. 15:31
Hej,
er der nogen der kan hjælpe med denne ?
I mit regneark har jeg et TOTAL(ark), som er en liste med en masse navne i kolonne A, og følgende flere kolonner med data, som herunder (kun vist kolonne A)
Firma A
Firma B
Firma C
Firma D
Firma E
Firma F
Firma G
Firma H
Firma I
Firma J

I samme ark har jeg et RÅDATA(ark), med ligeledes en masse navne. Det kan være andre og nye, eller nogen af de samme.
Firma A
Firma K
Firma B
Firma L
Firma D
Firma F
Firma M
Firma H
Firma N
Firma I
Firma J
Firma B
Firma O
Firma F

Så er opgaven: 
Jeg går ud fra, at der så er en formel i f.eks. kolonne K., i arket RÅDATA, der så søger og laver dette:
Hvis navnet findes i TOTAL, skal der dannes/indsættes en ny linje herunder.
Hele linjen med navnet og alle kolonner fra TOTAL skal indsættes i samme rækkefølge i den nye linje herunder.
Slet derefter linjen i TOTAL.

Tak på forhånd, hvis nogen kan, for jeg kan ikke løse det.

/Bendt
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 305
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Mar.2022 kl. 21:06
Hej Bent
Jeg tror ikke at der er én funktion, der kan klare det du efterspørger.

Jeg ville starte med at indsætte en række for oven på begge ark, og give kolonnerne en overskrift. Derefter ville jeg sætte et filter på (under Data).

Så ville jeg på fanen "Total" indsætte en formel i en ny kolonne, til at finde de virksomheder der skal slettes:  =HVIS(TÆL.HVIS(Rawdata!A:A;Total!A2);"";"Slet")
Sorter på kolonnen med "Slet" og slet de virksomheder der ikke står på fanen "Rawdata".

På fanen "Rawdata" kan bruge denne formel (i cellen B2) til at hente data fra arket "Total". Husk at tallet 2 skal rettes, hvis du vil hente data fra en anden kolonne (tallet angiver kolonnenummeret der skal hentes data fra, i den matrix der strå først i formlen): =LOPSLAG($A2;Total!A$1:I15;2;FALSK)
Hvis resultatet er #I/T betyder det at der er tale om en ny virksomhed, eller at feltet ikke er udfyldt på fanen "Total".'´
På fanen "Rawdata", skal du bare sorterer på kolonnen med Exits/New og kopierer de eksisterende virksomheder og indsætte nederst. Derefter er det bare at sorterer på virksomhedens navn, så de kommer til at stå under hinanden.

Jeg ved ikke hvad formålet er, og derfor kan det godt være at løsningen slet ikke giver mening.

God arbejdslyst
Jørgen


Til top
Bendt Skov Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 30.Apr.2021
Land: DK
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Feb.2022 kl. 12:41
Har prøvet at lave en Excel fil som det skulle se ud efter, som er uploadeduploads/2824/Compare.xlsx
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 305
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Mar.2022 kl. 21:06
Hej Bent
Jeg tror ikke at der er én funktion, der kan klare det du efterspørger.

Jeg ville starte med at indsætte en række for oven på begge ark, og give kolonnerne en overskrift. Derefter ville jeg sætte et filter på (under Data).

Så ville jeg på fanen "Total" indsætte en formel i en ny kolonne, til at finde de virksomheder der skal slettes:  =HVIS(TÆL.HVIS(Rawdata!A:A;Total!A2);"";"Slet")
Sorter på kolonnen med "Slet" og slet de virksomheder der ikke står på fanen "Rawdata".

På fanen "Rawdata" kan bruge denne formel (i cellen B2) til at hente data fra arket "Total". Husk at tallet 2 skal rettes, hvis du vil hente data fra en anden kolonne (tallet angiver kolonnenummeret der skal hentes data fra, i den matrix der strå først i formlen): =LOPSLAG($A2;Total!A$1:I15;2;FALSK)
Hvis resultatet er #I/T betyder det at der er tale om en ny virksomhed, eller at feltet ikke er udfyldt på fanen "Total".'´
På fanen "Rawdata", skal du bare sorterer på kolonnen med Exits/New og kopierer de eksisterende virksomheder og indsætte nederst. Derefter er det bare at sorterer på virksomhedens navn, så de kommer til at stå under hinanden.

Jeg ved ikke hvad formålet er, og derfor kan det godt være at løsningen slet ikke giver mening.

God arbejdslyst
Jørgen


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk