Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketSikkerhed

 Besvar Besvar
Forfatter
timer Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 06.Feb.2011
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Emne: Sikkerhed
    Sendt: 05.Feb.2012 kl. 09:54
Hej igen.
 
Mit spørgsmål om Makro-sikkerhed går ud på følgende:
 
Hvordan får man makroer til at køre på externe computere, som f.eks kun har installeret Microsoft Office 2003, og hvor sikkerheden som standard er sat til "Høj", uden at externe brugere skal ændre på sikkerhedsniveauet til "Lav" for at køre makroer uden dialogbokse.
 
Jeg har prøvet at lege lidt med privat digital signatur, det virker kun på min egen computer, men når det kommer over i en extern computer bliver brugerne alligevel mødt af dialogbokse hvor man skal tage stilling til fare og virus m.v., det er meget forvirret for brugerne.
 
Har I herinde et par gode bud, eller en smart måde man kan komme rundt om dette på ?
 
Hej Timer
Til top



Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Feb.2012 kl. 14:04
Hej Timer,
 
Der er flere muligheder.
 
En digital signatur, som købes hos f.eks. FairSSL, Verisign eller andre.
At du udvikler med henblik på at udgive via Microsoft ClickOnce http://msdn.microsoft.com/en-us/library/t71a733d(VS.80).aspx
Eller at du beder dine brugere om at klikke på en fil, som ændrer indstillingerne, så Excel kan åbne dine makroer.
 
De to første kan jeg ikke hjælpe dig med, men den sidste er rimelig nem.
 
Hvis du sender denne fil: uploads/1/AktiverMakroer.zip til dine brugere, og beder dem om at pakke den ud og klikke på 'AktiverMakroer.reg', vil indstillingerne i Excel blive ændret.
Denne fil er lavet til at korrigere indstillingerne i Excel 2003 og frem til 2010.
 
Men kan vel med rette kalde ovenstående for et 'Hack', men brugt i de rigtige hænder er det virkelig dejligt at kunne bede folk om at klikke på en fil i stedet for at skulle fare alle sikkerhedsinstillingerne igennem med dem.
 
Håber du kan bruge det.
 
//Allan
Til top
timer Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 06.Feb.2011
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Feb.2012 kl. 16:19
Hej Allan.
 
Jeg har forsøgt mig med den uploaded fil, når jeg klikker på bat filen får jeg en sort dos vindue op, og der står :  "FEJL: Processen "excel.exe" blev ikke fundet", men i det lille popup vindue, som jeg kun kan klikke OK til, står der "Indstillingerne er nu korrigeret og du kan åbne filen igen", men alt er som før, og kan stadig ikke åbne og køre makro.
 
Øhh, gør jeg noget galt ?
Når jeg pakker zip-filen ud er der to filer, en bat og en reg fil, jeg har som skrevet, klikket på bat-filen, hvad med reg-filen ?.
Er det underordnet hvor disse filer ligger på computeren, eller skal de kopieres ind andet steds ?
Eller hvad skal jeg gøre,
 
PS: Sikkerhedsniveauet er stadig sat til "Høj"
 
Hej Timer
 
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Feb.2012 kl. 19:13
Hej Timer,
 
Prøv lige igen, jeg havde lavet en lille bug i scriptet Embarrassed
I zip-filen ligger der en fil som hedder AktiverMakroer.reg, klik på den og svar Ja til at køre indholdet.
 
Husk at lukke Excel før du kører filen. 
 
 
//Allan
Til top
timer Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 06.Feb.2011
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Feb.2012 kl. 19:28
Hej Allan.
 
Tak for filen, den sidder lige i skabet.
Jeg kan ikke få armene ned, jeg har vent og drejet dette spørgsmål uden held, og så kom "Guldkornet" her.
Tak for venligheden.
 
Jeg har et lille tillægsspørgsmål, kan man ikke ændre farve m.v. på disse commandoknapper som sættes ind på siderne som man aktivere makroer med ?
 
Hej Timer
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk