Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor er det så vanskeligt

Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Jensen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 27.Mar.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor er det så vanskeligt
    Sendt: 27.Mar.2015 kl. 15:53
Hej 

Jeg er ikke skarp til excel, men kan ikke forstå at denne simple funktion skal være så vanskelig Angry

Min udfordring er at jeg har 3 excel dokumenter der hver indeholder 25 ark. disse bliver arbejdet i af 3 forskellige sælgere.

Jeg ønsker til intern salg, at lave et dokument hvor alle disse 75 ark bliver samlet i et dokument. altså når en sælger skriver i sit eget dokument, bliver det automatisk opdateret på samledokumentet.

Jeg kan sagtens gøre det med enkelte celler, men jeg ønsker at have hele arket "dubleret" ind sit eget ark i hoveddokumentet.

Min logik siger: marker alle celler i et ark i hoveddokument og skriv = og marker det ark der ønskes dubleret ind og tryk enter. - Hvorfor skal det gøres vanskeligt når det er så simpelt ???

Hvis nogen kan hjælpe mig i et forståeligt sprog, hører jeg meget gerne fra jer Smile

Vh. Dennis

Til top

Til top
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Mar.2015 kl. 15:54
en væsentlig tilføjelse er at alle ark ligger på et fællesdrev.
Til top
froksen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Medlem: 21.Maj.2011
Land: DK
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Mar.2015 kl. 16:23
Hej Dennis

Mit svar er nok ikke direkte det du søger. Men hvorfor ikke basere din løsning på en Database af en slags? F.eks. en Access eller SQL-server? 

Umiddelbart kan man godt lave det du vil. Men det kræver mange små mindre operationer, og i min umiddelbare tanke, også mange fejlkilder. 

Problemstillinger der kan forekomme:
- Hvis to sælgere indtaster samtidigt. Det vil ikke være muligt, at skrive til samme fil to steder fra samtidigt.
- Hvis netværket forsvinder/ikke tilgængeligt. Da fejler hele processen. Hvordan sikre man så, at indtastede data kommer med.
- Hvis du har dit samledokument åbent, da vil sælgernes dokumenter ikke kunne få adgang til samle dokumentet.
- Det bliver (på sigt) meget besværligt, at ved ligeholde alle fire dokumenter.

Hvis du basere det på en Access-database kan flere skrive til databasen samtidigt, og du kan også hente fra databasen samtidigt med, at der indtastes. Du vil kunne ændre/vedligeholde dokumenterne uden, at det hele bryder sammen.
Til top
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Mar.2015 kl. 16:41
Hej Froksen

Tak for hurtigt svar..

dine problemstillinger er faktisk ikke problemstillinger da samledokumentet kun er beregnet til opslag, og der derfor ikke skal skrives i det.

Den enkelte sælger skriver kun i sit eget dokument, som er kilde til samledokumentet. Derfor vil 2 brugere aldrig skrive i samme dokument.

sælgerne skal ikke i samledokumentet, da de har egne relevante oplysninger i eget dokument.

Du har helt ret i at der findes andre løsninger og der arbejdes også på anden løsning til denne og andre opgaver. Dette er dog en midlertidig løsning der vil passe fint.

Vil meget gerne høre om du har en løsning.

Til top
froksen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Mar.2015 kl. 18:47
Hej Igen

Et forsøg på at lave det som jeg tror du gerne vil have. Det er naturligvis lidt rå i kanten, og kan være det skal tilpasses. Men nu har du da formentlig lidt at gå ud fra. 

Løsning er baseret på lidt VBA og lidt "dummy" data. 

Hent pakkefilen, og udpak de tre regneark. Åben "samleark.xlsm" og aktiver makroerne. 

Håber det kan bruges :-)

Til top
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Mar.2015 kl. 09:26
Hej Froksen

Tak for dine filer.. De giver desværre ikke mening for mig, så jeg har bestemt mig for at tage et VBA kursus.

Ked af at du har brugt tid på at lave det, Jeg troede ikke at det skulle være så vanskeligt.

Vh. Dennis
Til top
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Mar.2015 kl. 10:18
Froksen

Du bor vel ikke tilfældigvis i Østjylland, så jeg kan kigge forbi med en stor kage, en kop kaffe og mit Excelark der ikke vil makke ret ?

Vh. Dennis
Til top
froksen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Mar.2015 kl. 17:31
Hej Dennis

Desværre. Bor i det sydligste Jylland ellers tak for det fine tilbud ;-) 
Jeg har selv fundet stor hjælp til VBA i disse videoer på YouTube fra hhv. https://www.youtube.com/user/ExcelVbaIsFun/playlists og fra https://www.youtube.com/user/NemProgrammering/playlists

De er naturligvis ikke perfekte, men gennemgår mange af elementerne i VBA-programmering - både fra de helt basale (hvordan kommer man ind i editoren) til mere abstrakte f.eks. klasser m.v.

De er helt sikkert et kig værd, og du har et meget konkret formål - så bliver det altid lidt lettere at lære, hvad man skal :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2025 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk