Jeg har efterhånden lavet en del af den slags i Excel - både med rene formler og med makroer.
Lige fra blot en kassekladde til fulde ERP, med bogføring, fakturering, debitorer, kreditorer og lagerstyring.
(Jeg arbejder faktisk på et lige nu
)
Min erfaring er, at makro-baserede systemer er bedst, da et formel system hurigt bliver for langsomt, når man når et par tusind indtastninger.
Det er rigtigt nok, at den nye bogføringslov stiller visse krav til bogføringssystemer for foreninger og firmaer med en omsætning over 300.000, hvor det mest bureaukratiske er, at systemet skal være i stand til at udsende EAN-fakturer (EAN-fakturering forsvinder desværre fra Virk.dk).
De bedste Excel systemer jeg har lavet, og den vej, jeg næsten altid tager i vore dage er, at benytte en Access-database som lagring (selvom det er Excel, der startes op, og et Excel-interface, som brugeren arbejder i).
Brugeren behøver ikke engang vide, at der ligger en Access database bagved, da Excel selv opretter denne.
Og, har brugeren ikke Access installeret, kan man blot hente det gratis 'Access RunTime Library" fra Microsoft's egen hjemmeside.
Kort sagt: Vil man give sig i kast med denne opgave skal man virkelig tænke sig om fra starten af, og gøre sig klart hvad sit system skal kunne og hvordan det skal fungere.
Mit råd er, at, hvis der er den mindste chance for, at man kommer over 300.000 i omsætning engang i fremtiden, kan man lige så godt kaste sig om et rigtigt bogføringssystem fra starten af - og, der findes flere gratis systemer derude, men de danske Billy,dk er sikkert nok for de fleste.