Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketUnikke CPR.nr. vist pr. måneden?

 Besvar Besvar
Forfatter
Beachboy Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 28.Sep.2020
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Unikke CPR.nr. vist pr. måneden?
    Sendt: 28.Sep.2020 kl. 09:45
Hej med jer. 

Jeg er ny her så bær venligst med mig hvis jeg stiller et dumt og/eller nemt spørgsmål :-)

Jeg har en udfordring som jeg ikke kan løse selv :-( 
Jeg har to lister: under kolonne A har jeg en hel masse cpr.  lad os sige 500 (de er ikke unikke) mens under kolonne B har jeg lige så mange datoer, som er tilknyttede de CPR.nr. f.eks. pga. at det er på de datoer, jeg har modtaget indbetalinger. Lad os sige at alle datoer er enten i 2019 eller 2020. Min opgave er, at finde antal unikke cpr.-nr.  pr. måned for 2019 og 2020. Dvs. hvis jeg har modtaget en indbetaling på samme cpr. både i februar 2019 og marts 2019 skal dét CPR. tælle kun for februar 2019 og ikke for følgende måneder. 

Er der nogen, der kan hjælpe med det?

God dag.
Beachboy 
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Sep.2020 kl. 12:10
Jeg ville lave en ekstra kolonne med årstal '=ÅR(B3)'. B3 refererer til dit datofelt. Formlen skal stå ud for alle datofelterne, så der kommer et årstal ud for alle rækker.
Derefter kan du bruge funktionen "Fjern dubletter" under "Data". Det er nok en god ide, at kopierer data over i et nyt regneark/fane først :-). OBS Excel bibeholder den første række den finder, og sletter efterfølgende. Så hvis du har sorteret efter dato, kan du selv bestemme om du vil se den første eller sidste måned der er indbetalt.
Hvis det ikke hjælper dig, vil det være fint hvis du uplader et regneark hvor du beskriver hvilket resultat du ønsker. Husk at erstatte CPR nr. med nogle tilfældige tal :-)
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Sep.2020 kl. 13:28
Hvis du vil have noget mere dynamisk, kan du (efter at have lavet en kolonne med årstal), oprette en pivottabel (under Indsæt). I Række skal du have "Medlem/kunde" og "dato". I kolonne "år" og i værdier "Dato" (Antal dato). Så kan du se hvor mange indbetalinger hvert medlem/kunde har foretaget pr. år.
Til top
thomasbk Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 19.Jul.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Sep.2020 kl. 13:36
Hvis du har styr på power query eller andet værktøj så kan du lave en 'group by' på cpr nr og en minimum på datoen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk