Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketVarmetab

 Besvar Besvar
Forfatter
froksen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 21.Maj.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Emne: Varmetab
    Sendt: 18.Jul.2011 kl. 07:24
Citat: VVS manden VVS manden skrev:

Ved du om det er muligt at få regnearket til at afrunde et tal. f.eks 3,3 til 3,5 eller 3.6 til 4,0 eller 3,1 til 3,0..? Således den afrunder med halve. Håber du forstår. Det fungerede perfekt med den formel du lavede til mig.  Mange tak

Hej "VVS manden"

Lyder rigtig godt, at idéen bagved virker :-) 
Du kan godt få regne arḱet til at runde op og ned, henholdvis med formlerne:
 =RUND.OP() og =RUND.NED()
Dog kan disse (sådan lige umiddelbart) kun bruges får at runde f.eks. 3,5 op til 4,0 eller 3,4 til 3,0 . 

Dog hvis du gerne vil have at f.eks. 3,3 bliver rundet op til 3,5 skal du nok til at lave nogle "HVIS-formler", som håndtere dette, men det kan nok godt gå hen og blive lidt omstændigt. Men måske der er en anden som kender til en lettere måde :-)

Du kan læse mere om =RUND.OP() og =RUND.NED() funktionerne her: http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/afrunde-et-tal-HP003056144.aspx
Til top



Til top
VVS manden Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 16.Jul.2011
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Jul.2011 kl. 00:48
Ved du om det er muligt at få regnearket til at afrunde et tal. f.eks 3,3 til 3,5 eller 3.6 til 4,0 eller 3,1 til 3,0..? Således den afrunder med halve. Håber du forstår. Det fungerede perfekt med den formel du lavede til mig.  Mange tak
Til top
VVS manden Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 16.Jul.2011
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Jul.2011 kl. 23:10
Tusind tak for din hurtige hjælp. Jeg vil lige kigge det lidt igennem men tror helt bestemt det var det jeg eftersøgte. Jeg vender lige tilbage senere. Igen mange tak:-)
Til top
froksen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 21.Maj.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Jul.2011 kl. 12:06
Hej "VVS manden"

Har prøvet at lave et foreslag, som du måske kan arbejde videre med. Det er meget "simpelt" opbygget, og håber det er til at have me at gøre. Ellers må du lige melde tilbage, gerne med et eksempel på hvordan du gerne vil have det opstillet, samt lidt data at arbejde med, da dette gør "problemløsningen" lidt nemmere at gå til  :-)

Kort beskrivelse:
- Indeholder 2 ark, "Udregningsark", "Opslagsværdier".
- Udregningsark, er her du indtaster værdierne du ønsker, altså årstal og areal. 
- Opslagsværdier, indeholder de "tabelværdier" du bruger, altså hvor stort varmetab et hus var årstal X har :-)

Har brugt funktionen "LOPSLAG", som du kan læse mere om her: http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/lopslag-HP005209335.aspx

Til top
VVS manden Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 16.Jul.2011
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Jul.2011 kl. 23:37
Hej.
Jeg sidder og er ved at konstuere et regneark, som kan hjælp mig med at beregne varmetab på en bygning.
Jeg skal have arket til at beregne en bygningsvarmetab ud fra alder. Jeg har f.eks. fastsat at bygninger fra 1998 har et varmetab på 50 w/m2, og et hus fra 1985 har et varmetab på 60 w/m2. Så ville jeg gerne at jeg kunne skrive mit årstal ind for huset. f.eks 1960 og den så selv var istand til at beregne varmetabet. f.eks hvis huset fra 1960, og er på 100m2 skal den nu kunne beregne et varmetab på 6000 watt.
Håber i kan hjælpe mig
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk