Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketVlookup, hvor lookup value er en formel

 Besvar Besvar
Forfatter
NFW Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 28.Jun.2018
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Vlookup, hvor lookup value er en formel
    Sendt: 28.Jun.2018 kl. 11:18
Hej,
 
Jeg sidder med en udfordring, hvor jeg gerne vil have en lavet et opslag i en tabel i et andet ark, så kan jeg automatisk se nogle pristillæg. Pristillæg er veligeholdt i tabellen, og tillægget bliver afgjort af den summeret værdi(antal kg).

Problemet er så, at den celle, hvor jeg vælger antal kg/kg i alt, er en celle som i princippet er en formel.
Her: =(I23*H23) = 127
Mit Vlookup sender N/A# tilbage, når jeg forsøger at slå 127 op i en anden tabel.
Skriver jeg de 127 manuelt i en celle for sig selv, så finder den fint tillægget.
 
Altså:
Jeg forsøger at lave vlookup fra en celle hvis resulaltet er fra en formel(lookup value).

Kan I hjælpe mig med en løsning på denne?
 
På forhånd tak!
Til top



Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Jun.2018 kl. 17:31
prøv at upload dit ark så vi kan se opbygningen, også nok finde en løsning..
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 569
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Jul.2018 kl. 12:16
Mit umiddelbare gæt er, at du skal afrunde resultatet af beregningen, dvs. =AFRUND(I23*H23);0), så du er sikker på, at cellens faktiske værdi (ikke blot den viste værdi) er et heltal.

127 er et primtal, så jeg gætter på, at mindst ét af de to tal, der multipliceres, er et decimaltal (med mindre tallene er 1 og 127), hvorved resultatet kan være afrundet langt ude på decimalerne.

VLOOKUP (LOPSLAG) kigger efter den nøjagtige værdi, dvs. 127 "rent", så hvis resultatet af beregningen er 127,000000000000000284, vil VLOOKUP give en #N/A-værdi.

Det er ikke sikkert, at det reelt er dét, som er problemet - blot mit umiddelbare gæt.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk