Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketDato format ændres i CSV fil

 Besvar Besvar
Forfatter
Jonas Johansen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 23.Jan.2019
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Dato format ændres i CSV fil
    Sendt: 23.Jan.2019 kl. 09:54
Jeg laver jævnligt data export i CSV. datoformatet sættes til (dd-mm-ååå tt:mm). Excel viser det korrekte datoformat til og med række 17280. Selvom jeg manuelt ændre formatet i cellen til datoformat forbliver tekseten som AM/PM.

Jævnt frustærende at arbejde videre med.

Her prøvet formatpensel. det virker heller ikke :-)



Nogen der har en ide om hvordan jeg kan håndtere problemstilling, eller hvorfor fænomenet opstår?


Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Jan.2019 kl. 10:46
Hvordan ser datoerne ud, hvis du åbner csv-filen i Notepad?

Formatpensel virker ikke, fordi der er anvendt "/" i stedet for "-" som datofelt-separator. Dette bevirker, at Excel (på dansk) opfatter indholdet som en tekst og ikke et tal.
Til top
Jonas Johansen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 23.Jan.2019
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2019 kl. 10:51
Det ser ikke ud til at der er et skift i dataformatet.
I billedet har jeg taget data fra toppen og bunden af CSV filen og klippet sammen, dataformatet er det sammen, der er i alle tilfældt anvendt "/" som adskiller.

udklippet er fra en anden fil. Jeg får samme problem med denne fil. Det ser ikke ud til at.


Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2019 kl. 11:14
Ved nærmere inspektion - ud fra dit første indlæg ser det ud til, at datoformatet i csv-filen er M/DD/YYYY, for det går galt ved 1/13/2019, men 1/12/2019 bliver omformet til 01-12-2019. Jeg tvivler dog på, at datoen faktisk er 1. december 2019 men snarere 12. januar 2019.

Hvilken import-guide bruger du i Excel - den nye eller den gamle?

Den gamle er den, som i overskriften af vinduet hedder "Guiden Tekstimport - trin 1 af 3". I trin 3 kan du angive, at kolonnen med dato har formatet MDÅ.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk