Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketFind maks værdi i variende rækker

 Besvar Besvar
Forfatter
HSO Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 03.Mar.2013
Land: DK
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Find maks værdi i variende rækker
    Sendt: 11.Mar.2013 kl. 18:12
Så er jeg tilbage igen med et problem som jeg ikke selv kan gennemskue, jeg har en makro der laver et nyt ark med data og formatering og herefter fører udvalgte data over til et hovedark i en ny række.
 
I denne variende række har jeg så kolonne K der skal indeholde en HVIS(Max) formel, som kan give mig den største værdi ud fra værdier i I3 og i området mellem I6 og cellen ovenover min SUM() celle, (der som sagt varier i række nummer) som er den sidste værdi i kolonne I.
 
Hvis() formlen har jeg benyttet fordi jeg ønsker at der i kolonne K vil blive skrevet "FP" ud fra den værdi i det variende område der er størst.
 
Her er det udsnit af min makro, som jeg benytter for at få indsat HVIS(Max) formlen, men jeg kan som sagt ikke gennemskue at få den til at tage området mellem I6 og rækken over min sidste værdi i kolonne I.
 
 
ActiveCell.Offset(0, 4).Select
    If ActiveCell.Offset(-1, 0) = "SpecialVaerdi" Then
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(MAX(R6C9)>R3C9,""FP"","""")"
    Else
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(MAX(R3C9,R6C9:RC[-2])=RC[-2],""FP"","""")"
 
 
På forhånd tak
Til top



Til top
excelent Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 12.Apr.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Mar.2013 kl. 17:13
et skud i tågen, for jeg er ret usikker på hvad du vil opnå
forklar lidt bedre hvis dette ikke løser problemet
 
rk = Cells(65536, "I").End(xlUp).Row - 1 ' find række lige over den sidste (sumrækken)
rng = Range(Cells(6, "I"), Cells(rk, "I")).Address ' tildel variablen rng adressen I6:I?
Range("H3").Formula = "=Max(" & rng & ")" ' indsæt formlen i H3 - ret til aktuel
 
Jeg anvender Excel 2016 DK. Hvad anvender DU ? HUSK TILBAGEMELDING !!!
Til top
HSO Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 03.Mar.2013
Land: DK
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2013 kl. 16:01
Tak for hjælpen, endte med at få løst problemet med nedenstående, da jeg blev nødt til at ændre lidt i selve regnearkets opbygning etc.:
ActiveCell.Offset(0, 4).Select
    rk = Cells(65536, "G").End(xlUp).Row 
    Rng = Range(Cells(6, "G"), Cells(rk, "G")).Address
    ActiveCell.Formula = "=IF(Min($G$3,OFFSET(" & Rng & " , 0 , COLUMN()-COLUMN())) = $G" & DelafsnitNr + 5 & ",""FP"","""")"
 
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk