Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
Chefska
Bronze bruger
Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
|
Emne: Hjælp til et time/arbejdsark Sendt: 09.Feb.2021 kl. 20:49 |
Hej alle... mit første spørgsmål og jeg sidder fast..
Jeg sidder og fumler med et arbejdsark for mig selv om mine arbejdstider og har et lille problem. Jeg har prøvet at læse mig frem og prøve at gøre forskellige ting.. og synes selv jeg er på jeg.. men savner lidt det sidste hjælp.
https://www.drop.com/s/6eohd9fhr6h3q5k/Test.xlsx?dl=0 - https://www.dropbox.com/s/6eohd9fhr6h3q5k/Test.xlsx?dl=0 Jeg har lavet celle D til G, som ruller menuer, da jeg får til nærmeste 15 min og derved undgår skrive fejl og dumme ændringer. Gul = planlagt/forventet arbejdstid Grøn = den faktisk arbejdstid og så beregner den, den faktiske arbejdstid pr. dag i timer Rød skulle så være en formel, der tæller timer efter 17:00 =@ColTime(N1;O1;D3;E3), som nu driller. Ved ikke om det er efter jeg har lavet det om til "rullemenu". Kunne man yderligere få den til at tælle/beregne forskellen mellem den gule/tid og grønne/tid, så.. Grå
= blev hvis summen var mindre (grøn/tid er mindre end gul/tid) -
Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mindre (timer der
afspadseres) Blå = hvis summen er større (grøn/tid er større end
gul/tid) - Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mere
(overarbejdstimer og antallet x med 1,5) Så 3 timer overarbejde bliver
til 4,5 timer Lille = hvis summen er større (grøn/tid er større
end gul/tid) - Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mere
(overarbejdstimer og antallet x med 2) Så 3 timer overarbejde bliver til
6 time
Man får jo kun enten BLÅ eller LILLA, så man skal vægle mellem disse 2.. Her har jeg igen fantasi, om og hvorledes dette kan lade sig gøre...
På forhånd mange tak
en NY Grøn Nicolai
|
|
|
|
|
Mads32
Guld bruger
Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
|
Accepteret svar
Sendt: 14.Feb.2021 kl. 00:48 |
Hej
Jeg sender hermed mit foreløbige forsøg.
For ikke at lave denne besked meget stor, har jeg på ark "Tråden" lavet det notat jeg ellers skulle skrive her.
Jeg imødeser jeres kommentarer med forventning
m v h mads32
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Accepteret svar
Sendt: 14.Feb.2021 kl. 12:37 |
jeg har også rettet lidt i dit ark nicolai
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Accepteret svar
Sendt: 16.Feb.2021 kl. 10:01 |
jeg har lige lavet en ny version
|
|
Mads32
Guld bruger
Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
|
Sendt: 09.Feb.2021 kl. 21:26 |
Hej
Du skal følge brugsanvisningen, som du kan læse i øverste venstre hjørne af skærmen
m v h mads32
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 09.Feb.2021 kl. 22:05 |
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Chefska
Bronze bruger
Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
|
Sendt: 09.Feb.2021 kl. 22:37 |
Kunne jeg få en forklaring på hvad du gjorde?? og derved hvor min fejl lå...
|
|
Chefska
Bronze bruger
Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
|
Sendt: 09.Feb.2021 kl. 22:57 |
Super, at du hjalp og løste det..
Er der en måde eller formel på =@ColTime($L$46;$L$47;F5;G5), så den kun viser en svar eller løsning, hvis det er andet end 0. Så 0 er et blnaket/tomt felt.
|
|
Chefska
Bronze bruger
Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
|
Sendt: 09.Feb.2021 kl. 23:36 |
Nu er jeg kommet frem til Version2, så det går fremad.. og nye problemer...
Først den GRÅ. =HVIS(U5-H5>0;" ";U5-H5) Så kommer den kun retur med tal, hvis de er negative og derved fortæller forskellen mellem forventet arbejdstid/GUL og den faktisk arbejdstid/grøn = resultat er så forskellen i minus/afspadsering. Super fint. Men jeg ville gerne have den ikke kom med #VÆRDI! i de celler, for dage, hvor der IKKE er registeret tid.
Den anden de BLÅ og LILLA
=HVIS(U5-H5<0;"";U5-H5), ens formel i begge celler...
Så
kommer den kun retur med tal, hvis de er positive og derved fortæller
forskellen mellem forventet arbejdstid/GUL og den faktisk
arbejdstid/grøn = resultat er så forskellen i plus/overarbejde. Super
fint. Men jeg ville gerne have den ikke kom med ######## i de celler, for dage, hvor der IKKE er registeret tid.
Tillæg.. til de BLÅ og LILLA Er der en smart måde, funktion, hvorved man skal tage stilling til om det skal være den ene eller anden, og derved kun fremviser den man vælger.. Enten 50% eller 100% tillæg for overarbejde...
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 10.Feb.2021 kl. 16:07 |
coltime er en funktion som manselv ligger ind den findes ikke i excel
=hvis(eller(starttid <>"" ;sluttid<>"");ikke lave en beregning; lave beregningen) =hvis.fejl(formel;"")
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 10.Feb.2021 kl. 16:08 |
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 10.Feb.2021 kl. 16:13 |
hvad er det der bestemmer om planl- slut skal være 16 eller 18?
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 10.Feb.2021 kl. 16:28 |
er løn perioden fra den 16 til den 15?
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Chefska
Bronze bruger
Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
|
Sendt: 10.Feb.2021 kl. 23:08 |
Det er de 2 primær vagt typer, der som standard er.. 7:45 til 16:00 eller
7:45 til 18:00
Jeg har oftest 3 stk 7:45-16:00 vagter og 1 stk 7:45-18:00 vagt, pr uge.
Det er ud fra disse, at der afregnes afspd/grå = hvis den faktiske tid/grøn i f og g, er mindre end den planlagte tid/gul i celle d og E
og det omvendte, at der afregnes overarbejde i blå og lilla = hvis den faktiske tid/grøn i f og g, er større end den planlagte tid/gul i celle d og E
|
|
Chefska
Bronze bruger
Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
|
Sendt: 10.Feb.2021 kl. 23:10 |
Svar på "er løn perioden fra den 16 til den 15?"
Ja det er et mdr. ark. som skal gives til arbejdsgiver og så ville det være smart og nemmere, hvis meget har klaret af sig selv og 100% korrekt..
|
|
Mads32
Guld bruger
Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
|
Sendt: 11.Feb.2021 kl. 10:32 |
Hej Chefska
Jeg sikker og pusler med dit ark, og har løst en del af dine udfordringer. Jeg har blandt andet tilføjet en kolonne for registrering af kursus timer.
Jeg har ændret for indtastning af faste data.
Jeg har ændret i kolonnerne for visning af Ugenr, Ugedag og Dato, så de beregnes ud fra i forvejen indtastede data.
En væsentlig ændring er at jeg i formlerne ikke anvender " ", når resultatet er nul, men bruger 0:00. Med " " giver formlerne ofte "FALSK"
Der der afholdes Ferie-dage eller Ferifri-dage, hvor mange timer forbruges der pr dag???
Hvad er Ekstra Timer????? Kan de beregnes ud fra de andre kolonner??? Skal der opstilles formler??? Skal timerne tastes ind??
Hvordan beregnes NY feriedag?? (Jeg er pensionist og kender ikke de nye regler)
Hvordan beregnes timer til 100% tillæg???
Jeg ser frem til dit svar.
Det er en hobby for mig at lave Komplicerede Exel-ark.
m v h mads32
|
|
Chefska
Bronze bruger
Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
|
Sendt: 11.Feb.2021 kl. 15:59 |
Hej Mads32 og Bjarnehansen
Først og fremmest mange tak for alt jeres hjælp og overskud.. det skal I og alle andre have stor tak for.
Det kommer godt frem og er allerede en stor hjælp... Men nu begynder jeg at se andre ting...
I cellerne J5 til J35, kunne det være rart, at den ikke viste 0,00 ved ingen Afsp. Tim. Har prøvet at lege med større og mindre end, af hvad den skal vise og det virker ikke.. Den skal kun vise en værdi, hvis den er negativ og ikke 0,00
Samme i cellerne L5 til L35, kunne det være rart, at den ikke viste 0,00 ved ingen Till. A/N. Den skal kun vise en værdi, hvis den er ved 0,15 og over...
Noget nyt.. I cellerne D og E indtastes den "planlagte møde tid" (ud fra en rullemenu) Det kunne være rart, hvis den viste det sammen i cellerne F og G (fra cellerne D og E) og man så "aktivt" kun skulle ændre på "faktisk møde tid", hvis der er ændringer (i form af afspadsering eller over arbejde)
Specifikt til Mads32 Lyder spændende og glæder mig til at se det ark, du er kommet frem til og ang. dine spørgsmål.
Ang. så har jeg ikke prøvet at holde fre/ferie endnu, men jeg forventer at 1 feriedag koster 7 timer.
Ekstra timer - ved jeg ikke endnu og kan derfor ikke svar..
Tillæg 100% eller 50% afhænger af dagen eller episoden. Det aftales faktisk fra situation til situation. Lige nu får vi 100% for alt overarbejde.. Så jeg skal selv tage det aktive valg og slette den "modsatte" og derfor, hvis der findes en smart måde/funktion, hvorved man skal tage stilling til om
det skal være den ene eller anden, og derved kun fremviser den man
vælger.. Enten 50% eller 100% tillæg for overarbejde... Ville det være super...
Er der nogle kursur eller online undervisning, man kan tage.. Vile gerne komme tættere på den viden og egenskaber i har omkring Excel.
Nicolai
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 11.Feb.2021 kl. 16:01 |
jeg har leget lidt med dit ark hvis du skriver måneds nr i cellen m3 ændre den selv datoerne ugedage og uge nr, har lavet til og med maj
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 11.Feb.2021 kl. 16:02 |
den mangler også at stoppe ved den 15 i måneden
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 11.Feb.2021 kl. 16:14 |
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
|
Sendt: 11.Feb.2021 kl. 17:11 |
hvor mange timer af 50% er der pr vagt 2 eller 3?
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Mads32
Guld bruger
Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
|
Sendt: 11.Feb.2021 kl. 17:25 |
Hej Chefska
Indtil videre beholder jeg celler med 0:00, men jeg har laet en betinget formatering så teksten farves hvid, når der står 0:00.
|
|
Mads32
Guld bruger
Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
|
Sendt: 11.Feb.2021 kl. 17:55 |
Til Chefska
Din kolonne L5:L35, viser i celle L5 negativ tal for manglende timer. Dette forsvinder med dit ønske on kun at se timer større en 0,15. Mener du enheder 0.15 eller timer 0:15 ??? v h mads 32
|
|