Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketBeregning af tid - med pauser

 Besvar Besvar
Forfatter
Alsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 01.Apr.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Beregning af tid - med pauser
    Sendt: 01.Apr.2013 kl. 01:26
Hej alle,

Jeg har gennem noget tid læst med i mange tråde her, og også fået mange gode tips og tricks - og sågar næsten direkte løsninger på nogle problemer.

Nu står jeg selv med et problem LOL

Jeg har et ark (se vedhæftede), hvor jeg simpelthen er kørt helt fast i forhold til at udregne den samlede mængde arbejdstid på forskellige tidspunkter, når der skal tages forbehold for om pauser på dagen ligger før, indenfor eller efter et givent tidspunkt.

F.eks. får mine medarbejdere aftentillæg efter kl. 18.00 (og tillægget regnes i halve timer), så hvis de møder fra 16.00 - 19.30 får de løn for 3,5 timer og får 2 timers tillæg - men ligger der en pause fra 17.45 - 18.30, så skal de kun have tillæg for 1 time (og det er det der gør det tricky for mig!)

Om lørdagen starter tillægget allerede kl. 15.00 og om søndagen er der tillæg i alle timerne.

Mit problem er så, at jeg ikke kan finde ud af at indberegne pauserne i den formel, hvor den skal udregne henholdsvis aftentillæg og lørdagstillæg. Og pausetiderne kan godt starte før tillægsperioden starter og så slutte inde i perioden.

Jeg håber i kan følge mig og håber virkelig på jeres hjælp! Confused

I arket er det meningen at man skal taste i hvide felter, mens de blå selv bliver udregnet Smile

uploads/825/Beregn_vagter.xlsx
Til top



Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Apr.2013 kl. 12:52
Der er forskellige formler i række 7 og 8, det gør det svært at regne ud hvad du gerne vil have vist.

Jeg foreslår at du rydder op i formlerne og evt. udfylder et eksempel med beskrivelse af hvor problemet opstår.

Til top
Alsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 01.Apr.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Apr.2013 kl. 20:14
Hej sorensen.

Tak for dit svar. Jeg har vedhæftet en ny udgave. I det følgende vil jeg beskrive hvilke ting jeg vil have til at være hvor (eksempel: en vagt der starter kl. 12.00 og slutter kl. 20.00 på en hverdag).

Faste værdier:
  • - Aftentillæg på hverdage starter fra kl. 18.00 og udbetales i halve timer.
  • - Lørdagstillæg starter fra kl. 15.00 og udbetales i halve timer
  • - Søndagstillæg kører hele dagen og udbetales i halve timer

Variabler:
  • - Hvis medarbejderen har pause fra 18.00 til 18.30, så skal der kun udbetales aftentillæg for 1,5 time.
  • - Hvis medarbejderen derimod har pause fra 17.45 til 18.15, så skal der udbetales for 2 timer, jvf. faste værdier.

Mit problem(er) er så følgende:

  • Jeg er kørt fast i formlen der skal udregne, hvor meget aftentillæg de skal have, hvis pausen starter før kl. 18.00 - og også hvis der er flere pauser (f.eks. 14.00 - 14.15 & 17.45 - 18.15)
  • Det samme gør sig gældende med lørdagstillægget, men der formoder jeg, at jeg blot kan fifle med formlen for aftentillæg og så skulle den gerne køre Smile

Kolonne L = Samlet pausetid for dagen
Kolonne M = Samlet pausetid efter kl. 18.00 (kun hverdage)
Kolonne N = Samlet pausetid efter kl. 15.00 (kun lørdage)
Kolonne O = Vagtens samlede længde -> den er ikke noget problem at løse
Kolonne P = Samlet arbejdstid efter kl. 18.00 (kun hverdage)
Kolonne Q = Samlet arbejdstid efter kl. 15.00 (kun lørdage)
Kolonne R = Samlet arbejdstid søndag (= Kolonne O)

Jeg har delt det op på den måde, så jeg havde nogle celler at beregne med i mine formler; er det en dum måde at tilgå problemet på?

Jeg skal selvfølgelig tage højde for, om pausen starter før, midt i eller efter tillægsperioden starter...

Jeg håber det gav en mere fyldestgørende forklaring og at regnearket er bedre denne gang! Embarrassed

Al hjælp er fortsat brugbar Thumbs Up


Mvh Kim

uploads/825/Beregn_vagter_ny.xlsx

Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Apr.2013 kl. 23:44
Så vidt jeg kunne læse af dit indlæg, så er det pausetiden, der volder problemer, så prøv at se vedlagte.

/uploads/677/Beregn_vagter_ny2.xlsx" rel="nofollow">uploads/677/Beregn_vagter_ny2.xlsx
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Apr.2013 kl. 23:55
lidt mere gennemarbejdet

Til top
Alsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 01.Apr.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Apr.2013 kl. 17:24
Hej sorensen!

Det ser ud at være lige som det skal være - jeg roder videre med det og finder ud af de sidste formler. Tusind, tusind tak for hjælpen! Thumbs Up
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Apr.2013 kl. 19:36
OK, giv lyd fra dig hvis det kniber med de sidste formler, det skulle ikke være så svært.
Til top
Alsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 01.Apr.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Apr.2013 kl. 00:34
Hej sorensen.

Jeg har fået lavet alle de resterende formler, men hvis jeg taster en vagttid der hedder 16:30 til 20:15, så siger den 03:45 som vagtens længde - det er selvfølgelig rigtig nok set ud fra tidspunkt; men der skulle reelt stå 3,75 hvilket er den måde vores lønsystem viser det på...

Hvordan kan jeg ændre tidspunkter så den viser det som decimaltal i stedet for tidspunkter? Embarrassed

Endnu en gang en rigtig stor tak for din hjælp!

Mvh Kim
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Apr.2013 kl. 09:00
Tid opfattes i Excel altid som dage og fraktioner af dage, så for at omregne til timer skal du gange med 24 og formattere cellerne som tal.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk