Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketHjælp til et time/arbejdsark

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Chefska Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 17:26

Dette er mit sidste ark.. Som nemt kan regne de fleste ting selv og lige til at aflevere min arbejdsgiver...

Dog har jeg fundet 1 lille fejl, som jeg ikke har tænkt på...

Hvis jeg skrive 1 ekstra vagt ind i celle F5 og G5.. på 1 dag, hvor der ikke er en planlagt vagt.
Så bliver mine formler vrede.. fordi der ikke kommer en værdi i 5H.
Kan I hjælpe med dette??

Hvis jeg ville lave en vagt type celle..
Så hvis jeg skrev i celle kolonne a (1 eller 2), ville den returner de respektive vagter typer i tid.
Vagttyper 1= 7:45 16:00 i henholdsvis celle b og c
Vagttyper 2= 7:45 18:00 i henholdsvis celle b og c

     a      b         c
1   1   7:45  16:00
2   1   7:45  16:00
3
4   2   7:45  18:00
5   1   7:45  16:00

Hvordan ville de se ud i excel og formeler..

For jeg kan ikke lave rullemenuer, som er 2 celler brede??

Nicolai
Til top



Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 17:53
Hej nikolai

Du behøver ikke at have bruge en rullemenu. hvis du har lavet en datavalidering der indeholder 1, 2 og en tom celle, så kan du nøjes med at skrive 1 talle, eller 2-tallet eller slette det der står.(derfor den tomme celle)


m v h mads 32

Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5509
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 21:01
mads32
så skal du kun rette et sted hvis der er fejl i det , og ikke have flere steder at rette.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 21:09
Tak Bjarne

m v h mads32
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 21:18
Hej

jeg sender en PDF-fil der viser hvordan mit skema kan se ud.
Jeg har udfyldt mange datoer med varierende opgaver. 

Jeg hører gerne jeres kommentarer


m v h    mads32
Til top
Chefska Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 21:47

Nye problemer.. efter jeg har lavet en vagttype i kolonne A
Her skal man vælge mellem 1-4 (1 = ingen , ingen), (2 = 7:45 , 16:00), (3 = 7:45, 18:00), (4 = 7:45, 20:00), som så videre sendes til Planl. møde tid i kolonne E og F (start- og slut- tid)
Kopier automatisk til G og H (=+E5 og =+F5) i Faktisk møde tid.

I kolonne E og F, kan jeg så selv ændre tiden (uden rullemenu.. øv), hvis jeg har arbejdet mere eller mindre.. så det har indflydelse på minde beregninger af Afspd og overtid.. Se gule celler i rk 10-12 og 14-16..

Helt perfekt..

Men nu er jeg ramt ind i 2 nye problemer..

1) Kolonne L, som beregner eller tæller timer efter 17, fejler nu.. og det er ØV
Det er den formel som Bjarnehansen, hjalp med..

2) Yderligere og først tænkt det nu, efter det er sket. Jeg havde en ekstra vagt, som ikke var planlagt i lørdags (eks. Grøn i række 18)
Den kan ikke beregne overarbejde, hvis der ikke er en værdi i kolonne I og den kommer ikke, da jeg ikke havde en planlagt vagt den dag.. Hvordan kommer jeg uden om det.. Derfor fejler den..


Nicolai
Til top
Chefska Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 22:08
Hej mads32

Den her forstår jeg ikke...
Du behøver ikke at have bruge en rullemenu. hvis du har lavet en datavalidering der indeholder 1, 2 og en tom celle, så kan du nøjes med at skrive 1 talle, eller 2-tallet eller slette det der står.(derfor den tomme celle)

Jeg endte med at lave en..
A1 er tale fra 1-4
kolonne E gør flg. =VÆLG(A5;"";"07:45";"07:45";"07:45")
og
kolonne F gør flg. =VÆLG(A5;"";"16:00";"18:00";"20:00")

Kunne det gøres nemmere eller bedre.. for nu skaber det problemer i andre celle efter de =+kolonneE

Nicolai
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5509
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 22:17
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Chefska Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Feb.2021 kl. 22:31

Kan ikke lige ved først øjekast.. Se hvor der er ændret noget.

Kunne du hjælpe??
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5509
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Feb.2021 kl. 10:01
jeg har lige lavet en ny version

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Chefska Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Feb.2021 kl. 11:51
Hej Bjarnehansen

Stor tak igen..
Din =LOPSLAG fungere meget bedre og ødelægger ikke mine/dine formler, som min tidligere =VÆLG

Men jeg har stadig problemer med at regne overtid, hvis der ikke er værdi i "I8"
eks. jeg får en ekstra vagt og derfor kun indtaster den ind som faktisk tid og derfor ikke får en planlagt tid..

=HVIS(ELLER(G8="";H8="");"";HVIS((V8-I8)<=0,25;"";HVIS(V8-I8<0;"";V8-I8)))

g8 = 12:00
h8 = 16:00
derfor v8 = 4,00
Men I8 = ingen værdi, da jeg ikke har skrevet en planlagt møde tid ind.. da der er tale om en ekstra vagt på en dag, hvor jeg havde fri..

P8 og Q8 er de sammen formler og skulle i dette tilfælde give 4,00 og K8 skal forblive tom

Hjælp... vedhæfter arket og det er de celler i blåt


Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5509
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Feb.2021 kl. 13:26
her er en løsning har dog kun lavet det i den blå linje for test

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Chefska Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 09.Feb.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Feb.2021 kl. 17:25
Stadig ikke... nej synes ikke helt, den kommer frem til det resultatet jeg gerne ville have..

Du har lavet en opdeling af tillægget.. Den skal bare regne det samme i begge celler P og Q, så sletter jeg bare den, som jeg ikke skal bruge... Det er nemmeste. Da der ikke findes en fast aftale eller praksis, for om det er 50% eller 100%
Den skal bare regne forskellen ud mellem I og V og i dette tilfælde er det 4,00 og den skulle kunne regne det uden en værdi i I.. da vi taler om en ekstra vagt.

Kolonne K, bliver nu også mærkelige og viser positive timer.. den skal ikke vise noget her...
Skulle man evt. fortælle den, at jeg ikke har vagt den dag, ved at lægge en ind 7:45 til 7:45, som så er 0.. ville den så kunne regne det ud




Alternativt...
Kunne man ikke lave formelen således, at den kun bruger værdier fra kolonnen I og kolonne V, både til afspd (kolonne K) og timer 50% (kolonne P)

V og P værdier vil altid være positive eller tomme

Formel til kolonne P (overarbejde)
Således af den siger V-I=værdi
Hvis ingen værdi i begge celler (V og I), skal den være tom
Hvis værdi i kun celle (V), skal den udregne således.. værdi fra V - tom celle/ingen værdi = værdien fra V
Hvis værdi en i begge celler (V), skal den udregne således.. værdi fra V - værdi fra I = værdi/tal kan både være positive og negative tal
Men vi ønsker kun at bruge positive værdier over 0,20, som resultater der skal vises..

eks.
V          I              Resultat kolonne P
tom    tom       = tom celle/viser intet resultat
8         tom      = 8,00
8          8         = 0,00 og vises ikke, da det er under de 0,20
8          6         = 2,00
8          14       = -6 og vises ikke, da det er under de 0,20
8          9         = -1 og vises ikke, da det er under de 0,20

og så lige omvendt til Formel en til kolonne I (afspd)
Således af den siger V-I=værdi
Hvis ingen værdi i begge celler (V og I), skal den være tom
Der kan ikke forekommer tilfælde, hvor der kun er værdi i celle V
Hvis værdi en i begge celler (V), skal den udregne således.. værdi fra V - værdi fra I = værdi/tal kan både være positive og negative tal
Men vi ønsker kun at bruge negative værdier under 0,20, som resultater der skal vises..

eks.
V          I              Resultat kolonne P
tom    tom       = tom celle/viser intet resultat
8          8         = 0,00 og vises ikke, da det er over de -0,20
8          6         = 2,00 og vises ikke, da det er over de -0,20
8          14       = -6
8          9         = -1

Nicolai

Til top
 Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk