Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
Priess
Forum Begynder
Medlem: 04.Maj.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10
|
Emne: Hvordan søger jeg i min database? Sendt: 04.Maj.2012 kl. 23:19 |
Hej
Jeg har et problem, et irretrerende problem. Jeg har ved at lave min plantedatabase, men vil kunne søge i den. Derfor vil jeg have 3 ark: - Ark 1 skal være der hvor man søger udfra flere kriterier.
- Ark 3 er der hvor databasen ligger med alle mine planter.
- Ark 2 skal så ud fra søgningen af ark 1, hvor de valgte kriterier skal, skal finde de planter der er tilsvarende med skemaet fra ark 3.
Hvordan gør jeg? Jeg vedhæfter filen, så kan man nok bedre forstå det.
Vh Mikkel
|
|
|
|
|
HRSDK
Forum Begynder
Medlem: 05.Maj.2012
Status: Offline
Point: 15
|
Sendt: 05.Maj.2012 kl. 14:43 |
Kan umiddelbart ikke downloade dit Excel ark, men vil foreslå brug af en lookup funktion eller pivot tabel. Forsøg at upload dit excel ark igen!
|
|
Priess
Forum Begynder
Medlem: 04.Maj.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10
|
Sendt: 05.Maj.2012 kl. 15:20 |
uploads/556/Plantedatabase.xlsx
Jeg håber det kan ses nu, og jeg håber virkelig du kan hjælpe.
På forhånd tak.
Vh Priess
|
|
HRSDK
Forum Begynder
Medlem: 05.Maj.2012
Status: Offline
Point: 15
|
Sendt: 05.Maj.2012 kl. 18:02 |
Det er muligt at lave i VBA, men det vil tage et stykke tid, og umiddelbart ikke et projekt jeg desværre har tid til. Derimod vil jeg foreslå, at du benytter dig af de sorteringsmuligheder du har fået stillet til rådighed, da du lavede tabellerne. De virker mindst ligeså godt.
I det dokument jeg har uploadet, går jeg ud fra at du benytter dig at sorteringsmuligheder og i "Planter" række 4 har jeg lavet nogle formler som du kan kopiere ned igennem arket. Formlerne gør at når du skriver et navn i kolonne 4 trækker den alle informationerne fra databasen. Det skal være det eksakte navn du skriver.
Håber det kan bruges!
/uploads/558/123.xlsx">uploads/558/123.xlsx
|
|
Priess
Forum Begynder
Medlem: 04.Maj.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10
|
Sendt: 05.Maj.2012 kl. 20:11 |
Det virker som en rigtig god formel, den må jeg huske. Mange tak.
Jeg vil dog gerne have mulighed, for at lave en søgning ud fra flere kriterier. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at lærer denne VBA der skal bruges, til at udfører sådan en søgning. Måske du kunne have tid til, at lave udfører en for mig, eller prøve at forklare mig, hvordan det skal gøres?
På forhånd tak.
Vh Priess
|
|
Priess
Forum Begynder
Medlem: 04.Maj.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10
|
Sendt: 05.Maj.2012 kl. 20:14 |
sådan man fx kunne søge efter "type plante" og "hvornår den blomster" i en søgning!!
|
|
HRSDK
Forum Begynder
Medlem: 05.Maj.2012
Status: Offline
Point: 15
|
Sendt: 05.Maj.2012 kl. 20:28 |
Du har allerede mulighed for at lave en søgning ud fra flere kriterier! I dit spreadsheet "Database" kan du under "type plante" trykke på det ikon med pilen og vælge at du kun vil have vist Stauder. Herefter kan du snævre din søgning mere ind ved under blomstring så vælge at du kun vil se Forsommer.
Så du har allerede søgefunktionen!
VBA står for visual basis .net og er et programmeringsprog i Excel. Jeg kan anbefale de bøger der er skrevet af John Walkenbach og Bill Jelen, hvis du har en interesse i at lære hvordan man koder med det.
|
|
Priess
Forum Begynder
Medlem: 04.Maj.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10
|
Sendt: 05.Maj.2012 kl. 20:53 |
Ville gerne have det sådan, at databasen kan skjules, og det kun er de første 2 ark(søgningen og planter) står fremme.
Tak anbefalingen af bøgerne, det vil jeg ser nærmer på.
|
|