Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketInkluder fanenavne i formel (L-opslag)

 Besvar Besvar
Forfatter
TVium Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 17.Dec.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Inkluder fanenavne i formel (L-opslag)
    Sendt: 17.Dec.2021 kl. 12:37
Er der nogle, som ved, om det er muligt at inkludere et fanenavn i formlen således at formlen bliver dynamisk hvis man har flere faner med samme format og indhold, men som skifter navn (eksempelvis månedsbalancer for flere måneder). 

Et eksempel: 

Jeg modtager flere månedsbalancer i hver sit excel-ark (fx. januar 2021, februar 2021 osv.) og modtager typisk mellem 24-36 måneder i dette format. Formålet er så at samle alle disse faner i et enkelt ark, og oprette en samlet fane (master fane) med alle konti hvor beløbene hentes via L-opslag fra de øvrige faner. Så jeg i "master" arket får en fane med alle de gældende måneder i kolonnerne. Spørgsmålet er så om man kan lave formlen for L-opslag i den første kolonne som fx. vil søge i fanen kaldet "jan21", men gøre den dynamisk så den vil være i stand selv at hente fra næste fane "feb21" hvis formlen rykkes til højre. Jeg har forsøgt ved at oprette celler øverst i kolonnen med samme navn som fanenavnet, som formlen så henter fra, men jeg har ikke været i stand til at få den til at registrere disse som et fanenavn. Har forsøgt med formlen "sammenkæde" for at få apostroffer ind i formlen, men uden held.

Er der nogle som kunne have en løsning på dette problem? Det er ikke afgørende hvad fanerne hedder, så navnene kan ændres hvis dette er nemmere. L-opslag kan også skiftes ud såfremt dette kan gøres hurtigere. 
Til top



Til top
berg Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 05.Aug.2018
Status: Offline
Point: 50
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 16:01
Du kan gøre det du efterspørger, med en kombination af INDIREKTE og LOPSLAG, hvor dine forskellige Ark med månedsdata indgår.
Jeg ved ikke om jeg kan linke til en fil i Dropbox her, da jeg tilsyneladende ikke kan uploade den herinde.

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Dec.2021 kl. 20:35
Kan du ikke uploade en fil med data her til siden. Se øvcerst til venstre "Sådan uploader du filer". På den måde vil det være noget lettere at hjælpe. 
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5481
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 11:46
jeg tror man over og bruge indirecte() men det er svært at se når man ikke har arket eller et testark med samme opbygning
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
TVium Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 17.Dec.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 15:21
Hej Hans og Bjarne 

Tak for jeres svar. 

Her er en forenklet version af det ønskede. Jeg har inkluderet en resultatopgørelse og har anonymiseret datene. Der er en version min kollega har arbejdet med, så i stedet for L-opslag er der brugt en "x-lookup". Problemet er dog det samme og der ønskes en løsning på om det er muligt at gøre formlen dynamisk så man ikke skal ind og rette fanenavnet hver gang. 

Jeg har inkluderet 3 måneder, og har lavet formlen i alle 3 måneder, for at indikere at der hele tiden skal skiftes hvilken fane, som hentes fra. 

uploads/2897/Eksempel.xlsx

Til top
berg Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 05.Aug.2018
Status: Offline
Point: 50
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 16:01
Du kan gøre det du efterspørger, med en kombination af INDIREKTE og LOPSLAG, hvor dine forskellige Ark med månedsdata indgår.
Jeg ved ikke om jeg kan linke til en fil i Dropbox her, da jeg tilsyneladende ikke kan uploade den herinde.

Til top
TVium Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 17.Dec.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 17:10
Hej Berg

Mange tak for linket og svaret. 

Jeg er nysgerrig på om det er nødvendigt at lave løsningen som dropdown menu, som du har gjort, eller om det kan lade sig gøre uden en dropdown? Således at jeg blot kan lave referencen til mine i forvejen eksisterende kolonner med månederne? 

Jeg forsøger at sidde og rode med mit eget ark, men jeg tror ikke helt jeg forstår "indirekte" funktionen. Og jeg har så også Excel på engelsk på arbejdscomputeren, så det komplicerer også processen lidt ;-) 
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 17:32
Til top
berg Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 05.Aug.2018
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 17:33
Om det er nødvendigt, kan kun du vurdere. Jeg lavede det sådan, fordi det er en ganske overskuelig måde, at få hentet sine data fra alle faner, ind i én fane, så man med et enkelt klik, har oversigten over alle data.
At du har en engelsk version, burde ikke være problemet, da Excel selv ændrer formler til korrekt sprog, når du åbner filen.
Men du er velkommen til at sende filen, hvis det gør det nemmere for dig.

Alternativt skal du lave en formel løsning, som linker til alle faner i din fil. Og der løb du ind i problemet, med at du fik forkerte visninger, fordi du kopierede, uden at linkene fulgte med.
Men det kan godt lade sig gøre, blot er det mere uoverskueligt, og "følsomt" for ændringer i fanerne.

Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5481
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 17:40
får han ikke data i en ny fil som han så vil hente over i et master ark, eller er der noget jeg har misforstået, men det skal jo have et fastlagt navnWacko
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
berg Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 05.Aug.2018
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 17:49
Hvad skulle det være for en fil? Han ville hente data fra andre faner, til sit master ark, som han viste i sin uploadede fil.
Til top
TVium Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 17.Dec.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 17:53
Hej alle 

Jeg tror "the missing link" i mit forsøg på at løse problemet var at jeg manglede "indirect" formlen. Jeg antager at det er denne som gør at Excel registrerer at der er tale om en reference til fanenavnet. 

Jeg kunne selv løse det ved at benytte formlen og bare referere til cellen med månedsnavn, som så naturligvis skal matche fanenavnet. På samme måde som Hans har løst det i sit upload, så mange tak for det. 

Bare for min egen forståelse, så kan problemet ikke klares uden "indirect" formlen således at man blot sammensætte fanenavnet, som I har gjort, men ikke tilføjede indirect? Så ville Excel ikke genkende det som en reference til fanenavnet. Er det korrekt forstået?
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5481
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 18:08
Jeg modtager flere månedsbalancer i hver sit excel-ark (fx. januar 2021, februar 2021 osv.) og modtager typisk mellem 24-36 måneder i dette format. Formålet er så at samle alle disse faner i et enkelt ark, og oprette en samlet fane (master fane) med alle konti hvor beløbene hentes via L-opslag fra de øvrige faner. Så jeg i "master" arket får en fane med alle de gældende måneder i kolonnerne.

her skriver han om et master ark og master fane og samle disse faner i et enkelt ark så det lyder som om han vil samle flere modtagene ark i et enkelt ark men måske ?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 18:34
Bare for min egen forståelse, så kan problemet ikke klares uden "indirect" formlen således at man blot sammensætte fanenavnet, som I har gjort, men ikke tilføjede indirect? Så ville Excel ikke genkende det som en reference til fanenavnet. Er det korrekt forstået?

Ja, det er korrekt forstået.
Der kan nok findes en anden løsning med CHOOSE funktionen, hvis du ikke kan lide INDIRECT funktionen (hvad jeg i øvrigt ikke kan).
Til top
berg Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 05.Aug.2018
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 19:01
Jeg har lavet dig en ny fil, hvor du kan kopiere både på tværs, og ned. Du skal blot indsætte Ark navnet, samme sted som i dit eks.
Til top
berg Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 05.Aug.2018
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 19:04
En lille tilføjelse. Det som var din udfordring i dit første upload eksempel, var at du har forskellige opstillinger i relation til dit konto nr. på dine Ark. Derfor fik du også forkerte data indlæst. Derfor brug af LOPSLAG, sammen med INDIREKTE.
Til top
TVium Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 17.Dec.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 19:41
Hej Bjarne

Det var blot for at forklare at jeg modtager filerne i hver sit ark, men så samler dem alle i et og derved får et ark med fx 36 faner, en for hver måned. Det er så i dette ark at jeg skulle bruge løsningen til at samle alle måneder i én fane.
Til top
TVium Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 17.Dec.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 19:41
Mange tak for svaret Hans
Til top
TVium Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 17.Dec.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Dec.2021 kl. 19:43
Berg 

Der var ikke nogle problemer med at indlæse tallene i den oprindelige fil. Jeg tror der er sket noget da jeg skulle anonymisere og kun sendte 3 måneder. Det var dog heller ikke relevant at tallene stemte. Men at få formlen dynamisk som du løste for mig i første omgang med dropdown og som senere blev bekræftet af Hans i hans eksempel. 

Så jeg har styr på indirect formlen nu og det vil hjælpe mig en del i mit fremtidige arbejde. Så mange tak for hjælpen!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk