Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketKundedatabase

 Besvar Besvar
Forfatter
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Emne: Kundedatabase
    Sendt: 27.Jun.2016 kl. 08:01
Enig i Froksens betragtninger - dog, har jeg ofte oplevet, at den allerstørste 'bagdel' ved at benytte Access, tit og ofte er det sidste punkt: Nemlig, at der ikke er særligt mange, som rent faktisk har Access installeret!

Jeg har dog kunne løse problemer nogle gange ved at installere 'Access Runtime':
www.excelgaard.dk/Bib/Microsoft%20Access/Runtime/ www.excelgaard.dk/Bib/Microsoft%20Access/Runtime/

...men, det er ikke altid, det kan bruges, og ofte er det ikke noget IT-afdelingen er glade for.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top



Til top
froksen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 21.Maj.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jun.2016 kl. 08:35
Det er lidt offtopic, men "Skemalægger", jeg synes også det nogle gange er svært, at finde ud af hvornår man burde lave en Access-database (eller ligende) fremfor et regneark.

Umiddelbart er jeg nok kommet frem til, at til simple registeringer eller små projekter såsom "Bordfodboldtuneringen på arbejdspladsen" m.v., da er Excel helt fint. Det er meget fast visning af data, og meget lukket hvilke data man har brug for, eller skal indtaste. Man skal f.eks. altid vælge en vinder, og taber (eller uafgjort), vinderen og taberen kan ikke være den samme osv.

Hvis projektet skal være større, og særligt hvis man har brug for at kunne vise/forholde sine data på mange forskellige (og måske endnu ukendte) måder - så er en database (f.eks. access) at foretrække. Så kan man altid hente dataerne over i Excel for, at beregne et eller andet. Hvis jeg skulle lave mit "Udtalelsesgenerator" om i dag, blev det nok i Access/database fremfor direkte Excel.

Et registeringsprojekt i en database tager hurtigt "lang tid" at lave, da man skal lave mange tabeller og efterfølgende lave relationer/joins mellem disse - hvertfald for, at man får alle fordelene. Her er Excel, hurtigere men har også sine begrænsninger - særligt hvis der er blanke celler eller hvis man skal lave ændringer i flere celler på en gang. Man kommer hurtigt ind i en masse "for each" eller "for" løkker.

Sidste fordel ved Excel er, at den har de fleste installeret - langtfra alle maskiner har access, og mig bekendt har alle "Home and Student" versioner ikke Access med. Derved kan flere altså bruge et godt Excel ark med lidt VBA, fremfor Access..
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2016 kl. 21:06
Citat: Skemalægger Skemalægger skrev:

Skal man lave en egentlig database er Excel vel heller ikke det optimale ?
Kommer lidt an på, hvad du skal bruge den til, hvor stor den skal være, og om der skal være relationer til andre tabeller...

...som du har skitseret den der, så bør en simpel tabel i Excel kunne klare det, og så benytte filteret til at styre opslag, udtræk og søgninger.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Skemalægger Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 27.Okt.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2016 kl. 16:19
Derfor jeg spurgte, om der skulle være et interface ...f.eks. en side med rubrikker til indtastning, søgning mm -

ellers er det jo bare en simpel tabel.

Skal man lave en egentlig database er Excel vel heller ikke det optimale ?
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Jun.2016 kl. 07:52
Database og database...
...er det ikke bare, at lave 9 kolonner, med de nævnte tekster som overskrifter, og så begynde, at indtaste der-ned-ad???

Eller er der noget, jeg misforstår?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Skemalægger Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 27.Okt.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Jun.2016 kl. 23:41
Hej Brian,

Har du fået nogle svar ?

Mener du bare et ark med data eller skal du bruge et interface til indtastning, søgning mm ?

Jeg har haft glæde af nedenstående bog, hvor man bl.a. laver et program til et hotel med kundekartotek. der kunne du finde en del inspiration (og hente en skabelon fra forlagets hjemmeside 

Mvh Mikkel

Excel 2010 - programmering med VBA

Til top
Brianmc Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 25.Maj.2016
Land: danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Maj.2016 kl. 10:06
Hej 

Jeg er helt ny til Excel og jeg søger

Databasen skal indholde:

Firma navn.
Fornavn & Efternavn
CVR/CPR nummer
Adresse + post nr. + By
Telefon nummer
Molbil nummer
Fax nummer
Email adresse
Note 


nogen der kan hjælpe med en skabelon?


Brian

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk