Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMenu baseret på pivottabel

Besvar Besvar
Forfatter
Mboen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 10.Dec.2014
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Menu baseret på pivottabel
    Sendt: 10.Dec.2014 kl. 12:55
Hej

Jeg står med det problem, at jeg trækker et kæmpe data ark ned, fra en ekstern hjemmesiden, hvor alt er sat op i pivottabel. Jeg skal på baggrund af denne data, lave en form for menu, hvor man kan vælge/krydse nogle emner af, som så automatisk bliver trukket over i et andet ark og som så kan bruges som en slags rapport.

Mit spørgsmål er om det er muligt, at oprette en form for menu, baseret på pivottabellen. Der er mange forskellige kategorier og alle de her kategorier/emner, skulle så indgå i denne menu. Altså det skal være sådan, at jeg under f.eks. "land" kan vælge f.eks. Danmark og under "Model type", kan vælge en specifik model type og den data, som kun har med de to kategorier at gøre, bliver så automatisk trukket over i et tredje ark.

Grunden til at jeg skal have lavet sådan en menu er, at det data, jeg trækker ud fra den ekstern hjemmeside er så omfattende og uoverskueligt og derfor skal der gøre meget mere enkelt, at kunne sorter den data ud, som man lige står og skulle bruge. Hver måned bliver dataen opdateret og der skal derfor være muligt, at opdatere arket, med data fra den eksterne hjemmeside og hvor "menuen" jeg skal have oprette, stadig virker.

Jeg håber at min forklaring giver en lille smule mening og at der er nogle, som kan hjælpe mig videre
Til top

Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Dec.2014 kl. 11:15
Hej Mboen,

Jeg vil starte med at skrive, at jeg ikke er 100 meter mester i Excel for Mac, men jeg tror nu at funktionerne er nogenlunde de samme.

Vedr. selve menuen:
Kender du 'Slicers', eller 'Udsnitsværktøj' som man kalder det på dansk?
Hvis du har gemt din fil som et af de nye filformater (xlsx, xlsm, osv) bliver menuen aktiveret, så du kan bruge funktionen.
Klik på din Pivot og klik derefter på båndet 'Analyser' eller båndet 'Indsæt', her finder du Udsnitsværktøjet.

Udsnitsværktøjet laver en klikbar menu, som kan opsættes meget hurtigt og nemt.

//Allan

Til top
Mboen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 10.Dec.2014
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Dec.2014 kl. 13:54
Hej Allan

Mange tak for hjælpen. Det virker! Var dog nød til at have fat i en windows computer, da slicers ikke er udviklet til mac. Igen, mange tak for hjælpen :)

Hilsen Mikkel
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Dec.2014 kl. 14:07
Velbekomme Mikkel og tak fordi du meldte tilbage Thumbs Up