Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
LarsE
Forum Begynder
Medlem: 18.Sep.2013
Land: DK
Status: Offline
Point: 9
|
Emne: Auto Formatering Sendt: 19.Sep.2013 kl. 16:17 |
Hej
Jeg har lavet denne gode gamle Kalender vi allesammen kender fra Børnenes skoler.
Nu vil jeg så gerne have den til selv at sætte en streg ind over hver mandag, altså helt over til næste måned, således den kommer til at ligne den udleverede. Jeg forsøgte mig med betinget formatering, men det bliver jo helt umuligt med alle de regler. Der må være en smart måde at lave det på.
Håber på hjælp fra jer smarte hoveder!! :-)
Lars
uploads/952/Skolekalender.xlsx
|
 |
|
|
 |
Allan
Forum Admin
Forum Admin
Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Point: 10330
|
Sendt: 19.Sep.2013 kl. 19:41 |
Hej Lars, Jeg har lagt en betinget formatering ind i dit ark, som automatisk klarer problemet med stregen. Jeg kan se at du nok møder en udfordring mht. korte og lange måneder, skudår mm. i din skabelon. Jeg har forsigtigt ændret lidt i formlerne, så når du taster måneden i C3 og året i D3, vil kalenderen selv sørge for at antallet af dage i de enkelte måneder bliver korrekte. Tror du det kan bruges? //Allan
|
 |
LarsE
Forum Begynder
|
Sendt: 19.Sep.2013 kl. 23:48 |
Hej Allan!
Super og tak for det! Det må jeg nok sige det tog lige lidt tid at gennemskue, men det virker kanon.
Hvis du har tid, kan du så skrive hvordan formateringen virker, jeg kan ikke lige gennemskue det, og man vil jo gerne selv kunne lave det en anden gang. :-)
Og som altid opstår der jo andre problemer. ( Når man giver en lille finger snupper de hele hånden. )
Hvordan får jeg månederne til at stå med stort forbokstav ?
Og endeligt, hvis jeg skifter til 1 halvår, så har jeg problemer i de sidste felter ( Række 35 & 36 )
Pft Lars
|
 |
Allan
Forum Admin
Forum Admin
|
Sendt: 20.Sep.2013 kl. 09:44 |
Først den korrigerede fil, hvor problemet i række 35 og 36 fejler ved 28 dage i måneden. Den betingede formatering er som sådan rimelig nem, men nok lidt svær at forklare. Eksempel på at lave en streg øverst i en række, hvor cellen i B-kolonnen er en mandag. Marker det område som skal have funktionen. (I dette tilfælde januar som er placeret i cellerne B5:E35) Gå i betinget formatering og opret en ny formatering med nedenstående opsætning: Læg mærke til at formlen indeholder et $ tegn, som låser kolonnen (i dette tilfælde B) fast. Formlen vil derfor altid kigge i B-kolonnen, men da rækken ikke er låst fast, vil rækken variere alt efter hvilken række cellen befinder sig i. Formlen =$B5=2 gør, at hvis B5 = 2 (I Excel er søndag som standard den første dag på ugen, derfor er mandag 2), så skal den betingede formatering udføres. Meget snørklet forklaret, men jeg kan næsten ikke gøre det anderledes. For at forklare det med $ tegnet i formlen, er det næsten bedst du prøver selv. Lav et nyt regneark I cellen B1 skriver du =A1 Hvis du kopierer cellen med formlen, vil henvisningen altid følge med. Skriv nu =$A1 i cellen B1 Kopierer du formlen et andet sted hen, vil formlen henvise til A og den række som formlen befinder sig i. Skriv nu =$A$1 i cellen B1 Kopierer du formlen et andet sted hen, vil formlen altid henvise til A1 osv osv. //Allan
|
 |
LarsE
Forum Begynder
|
Sendt: 22.Sep.2013 kl. 00:15 |
Hej igen Allan!
Tusind tak for det! Det giver i den grad mening! Det med Doller tegnene havde jeg styr på, men det med at excel omsætter ugedagene til et nummer, det havde jeg ikke regnet ud.
Super!!
Det med de store bokstaver, eller store forbokstaver, kan det lade sig gøre, i Månedsnavnene ?
Og endeligt, når man rammer at måneden starter med en mandag, så bliver stregen jo ændret til en der er lidt tyndere end den der er der nu, er der et smart trik der ?
Pft
Lars
|
 |
Allan
Forum Admin
Forum Admin
|
Sendt: 22.Sep.2013 kl. 21:01 |
Hej Lars, Intet problem, den fixer vi også  Store bogstaver løses ved at bruge formlen STORT.FORBOGSTAV og omsætte datoen til tekst ved at bruge TEKST(dato;"mmmm") Kombinationen af de 2 formler =STORT.FORBOGSTAV(Tekst(dato;"mmmm")) giver datoen fx januar med stort forbogstav. Vedr. stregen som angiver at ny uge er startet, skal naturligvis ikke laves d. første i måneden, for som du selv skriver, ødelægger den jo designet lidt. Dette klares ved at tilføje et kriterie i den betingede formatering som laver denne 'mandagsstreg' I dette tilfælde bruges OG formlen, som kan tjekke om flere kriterier er mødt. (og IKKE formlen som kan tjekke som kriteriet ikke er mødt) =OG($B5=2;IKKE(ER.TEKST($B4))) tjekker om B5 = 2 og B4 ikke er tekst (da netop række 4 er månederne som er angivet som tekst med stort forbogstav) //Allan
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Point: 5479
|
Sendt: 23.Sep.2013 kl. 09:04 |
Genial i al sin enkelthed - godt gået, Allan  Hvis jeg må tilføje en enkelt lille detalje, så indtast denne formel i celle V2:
=HVIS(OG(C3>3;C3<11);2;1)&". halvår "&HVIS(C3>10;D3+1;D3) |
...og, man behøver heller ikke manuelt, at ændre, hvilket halvår kalenderen viser
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
 |
Allan
Forum Admin
Forum Admin
|
Sendt: 23.Sep.2013 kl. 20:31 |
EXCELGAARD skrev:
Genial i al sin enkelthed - godt gået, Allan 
Hvis jeg må tilføje en enkelt lille detalje, så indtast denne formel i celle V2:
=HVIS(OG(C3>3;C3<11);2;1)&". halvår "&HVIS(C3>10;D3+1;D3) | ...og, man behøver heller ikke manuelt, at ændre, hvilket halvår kalenderen viser 
|
Tak for feedback  Rigtig god idé med 'halvårsformlen', den sidder lige i skabet. Når jeg nu var i gang med denne kalender, kunne jeg ikke dy mig for at lave en helårs kalender, hvor man kan ændre år og startmåned. Jeg ved ikke og Lars kan bruge den, men jeg synes nu alligevel at læsere af denne tråd skal have muligheden for at hente den her: uploads/1/Excel_Kalender.xlsx Kalenderen som kan køre på tværs af år, vil ved udskrivning, ligne en papkalender som man kan købe for få kroner i en boghandel. //Allan
|
 |
LarsE
Forum Begynder
|
Sendt: 25.Sep.2013 kl. 08:33 |
Super tusind tak for det! Det var lige hvad jeg skulle bruge! Nu må jeg vist hellere selv igang, jeg har jo ikke rigtigt lavet noget selv med denne.
Der skal flere ting på, meen nu prøver jeg sgu lige selv, om ikke de små grå kan komme i omdrejninger.
Vender tilbage hvis jeg kører fast - men der kan godt gå noget tid!
Tusind tak for nu!!
Lars
|
 |