Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


$ på tværs af arket

 Besvar Besvar
Forfatter
Orlung Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 19.Apr.2023
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Orlung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: $ på tværs af arket
    Sendt: 08.Aug.2024 kl. 20:11
Hej Excel-nørder

Har søgt i forum og selv forsøgt igen og igen, kan bare ikke løse en nok ret simpel opgave
I den uploadet fil har jeg arket INDEX som trækker relevante data ud fra de ark som jeg vil se i et andet overblik. Kan bare ikke løse gåden til hvordan jeg på en simpel måde for kopieret data fra A til B uden at kopiere celle for celle.
Mål--> At kunne hive celle A2 til højre for at få resten med på adressen i række 3 osv osv osv.

Hvordan jeg løser gåden?

Vh Allan Orlung

Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5437
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Aug.2024 kl. 10:07
Ret simpelt - benyt =INDDIREKTE() funktionen.

På 'Indeks' arket, i celle A2, skriver du:

=INDIREKTE("'"&$A2&"'!B"&SAMMENLIGN(B$1;INDIREKTE("'"&$A2&"'!A:A");0))

Derefter kan celle A2 trækkes til alle de øvrige celler - både nedad og ud til venstre.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Orlung Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 19.Apr.2023
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Orlung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Aug.2024 kl. 01:53
Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke formlen, den er mig noget komplex:
=INDIREKTE("'"&$A2&"'!B"&SAMMENLIGN(B$1;INDIREKTE("'"&$A2&"'!A:A");0))
...  men det virker som det skal, og det er jo det vigtigste.

1000 tak for hjælpen, det var guld vær:-)
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5437
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Aug.2024 kl. 11:20
Husk, at markere spørgsmålet som besvaret.

Formlen er nu ret simpelt, men omvendt, så er alt jo let, når man ved, hvordan :-)
Det kræver naturligvis, at man kender til =INDIREKTE() funktioner og ved, hvordan den benyttes.

Godt, du fik løst dit problem.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 26.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Online
Point: 49
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Aug.2024 kl. 11:29
Niels Krogsgaard Otten
Til top
Orlung Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 19.Apr.2023
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Orlung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Aug.2024 kl. 02:26
Citat: Krogsgaard Krogsgaard skrev:

Lidt forklaring til Indeks

Ja, nu giver det lidt mere mening, tror der skal leges lidt mere med det inden den hænger fast, men fed funktion. Selve syntaxen ligger stadig stadig på copy/paste niveau, men den skal nok komme.

Takker for din fine forklaring
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 26.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Online
Point: 49
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Aug.2024 kl. 08:04
@Orlung Fint det kunne bruges, 
Der er en anden funktion du med fordel kunne bruge: i række A1 index. 
Som en test kunne indsætte nedenstående i celle A100 og se hvad der sker
=TRANSPONER(template!A2:A70)
Niels Krogsgaard Otten
Til top
Orlung Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 19.Apr.2023
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Orlung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Aug.2024 kl. 03:02
Citat: Krogsgaard Krogsgaard skrev:

Som en test kunne indsætte nedenstående i celle A100 og se hvad der sker
=TRANSPONER(template!A2:A70)

Sjovt du skriver det, startede arket op med at transponere fra horisontal til vertikal, men opgav funktionen i opstartsfasen da jeg fik nogle fejl, sikkert tastefejl fra min side.
Har kørt transponer ind igen, nu hvor det (måske) endelige layout er fundet frem.
På trods af din fine gennemgang af "INDIREKTE" så er jeg stødt panden mod en mur.
Jeg har rørt godt og grundigt rundt i gryden og fundet et layout frem som giver et samlet overblik over hytten vi kigger på når man klikker sig ind på adressen.
Problemet ligger i at jeg nu har data liggende i flere kolonner, men kan ski ikke få maskineriet til at se efter andet end data i række A og B.
Jeg har i det nye layout også data i kolonne E+F og I+J. Har virkelig forsøgt at jonglere med formlen "INDIREKTE", men kan bare ikke få ham til at kigge i andet end A+B.
Selv konen som har væsentlig mere styr på Excel med en hulens masse kurser, har ikke kunne dissekere koden.
Hvordan får jeg maskinen til at se lidt mere?
Jeg får i celle AD2 og frem fejlen #I/T
//Allan Orlung
uploads/3015/NEW.xlsx
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 26.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Online
Point: 49
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Aug.2024 kl. 09:15
Niels Krogsgaard Otten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk