Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Automatisk udvælgelse af kolonner til XOPSLAG

Besvar Besvar
Forfatter
NielsAnton Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 19.Dec.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsAnton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Automatisk udvælgelse af kolonner til XOPSLAG
    Sendt: 19.Dec.2024 kl. 13:24
Kære alle

Jeg håber I kan være behjælpelige med følgende:

Jeg er ved at lave et regneark, hvori man skal kunne udpege en kommune, og så vil arket foretage nogle beregninger og vise, hvilke kommuner der minder mest om den udpegede kommune, ud fra en række parametre (demografiske, socioøkonomiske og geografiske etc.). Det foregår ved at jeg normalisere tallene og beregner den samlede, euklidiske afstand mellem kommunerne. Planen er, at man selv skal kunne vælge hvor meget de forskellige parametre skal vægtes i beregningen, men til en start har jeg brug for hjælp med at koble valget af kommunen sammen med de beregnede afstande til andre kommuner.

I vedlagte eksempelark vil D3 være en dropdown menu, hvori man kan vælge mellem landets kommuner. Assens er valg som eksempel. I Outputtet (D8:D11) skal de fire kommuner vises, der har den beregnede, mindste euklidiske afstand til Assens kommune. Der er sat tilfældige værdier ind i I9:M13, som et lille eksempeldatasæt.

Indtil videre bruger jeg XOPSLAG(MINDST... til at finde og præsentere de kommuner der har de mindste værdier i forhold til den valgte kommune, men jeg bøvler med at få lavet en automatisering eller sammenkobling, således at den kommune der vælges via Dropdown-menuen, bliver omsat/inkorporeret i formlen der leverer outputtet.

Jeg er meget åben overfor andre måder at sætte det op på - men gerne uden VBA.

Venligste hilsner

uploads/3123/Eksempelark.xlsx - uploads/3123/Eksempelark.xlsx
Til top

Til top
NielsAnton Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 19.Dec.2024
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsAnton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Dec.2024 kl. 13:28
Jeg ved ikke om uploadet af arket virkede før - nu prøver jeg lige igen:

uploads/3123/Eksempelark.xlsx

Venligst
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Medlem: 04.Apr.2019
Point: 1460
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Dec.2024 kl. 16:23
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk