Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
ThomasNielsen77
Forum Begynder
Medlem: 14.Feb.2025
Land: DK
Status: Offline
Point: 5
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: Automatisk udfyldelse fra flere tabeller Sendt: 15.Feb.2025 kl. 00:42 |
Hej i Forummet
Jeg er i gang med at opdatere nogle rapporter der bliver udfyldt i Excel til vedligehold af nogle produkter. Ønsket er at man kan skrive et produkt navn i en celle og krydse et felt af og herefter skal der udfyldes en reservedels liste til produktet.
F.eks så har jeg Produkt1 som skal have et 2 års vedligehold som jeg vælger i et afkrydsningsfelt: Her har jeg en tabel(2års) med 6 dele der skal bruges til vedligeholdet som skal udfyldes i en celle, når jeg har skrevet produkt1 og krydset af i 2års vedligehold. Vælger jeg et 4 års vedligehold, så tager den data fra en anden tabel(4års) og udfylder i cellen.
Så jeg har vel nogle regler der skal opfyldes for at udfylde en celle og hvordan skal det så se ud??
Håber der er hjælp at hente da det vil spare en masse tid at udfylde
Thomas
|
![Til top Til top](forum_images/back_to_top.png) |
|
|
H_sønderskov
Sølv bruger
Medlem: 18.Okt.2022
Land: Danmark
Point: 165
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15.Feb.2025 kl. 10:39 |
Hej Du bliver nød til at lave et Excel ark, med de tabeller du vil have, og så skrive i Excel hvad du gerne vil have det til at gøre, så er det nemmere at hjælpe.
|
ThomasNielsen77
Forum Begynder
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15.Feb.2025 kl. 22:29 |
|
ThomasNielsen77
Forum Begynder
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15.Feb.2025 kl. 22:32 |
Hej, Jeg har forsøgt at lave det så forståeligt som muligt. Excel arket skulle gerne være uploaded nu i tråden.
|
ThomasNielsen77
Forum Begynder
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15.Feb.2025 kl. 22:33 |
H_sønderskov skrev:
HejDu bliver nød til at lave et Excel ark, med de tabeller du vil have, og så skrive i Excel hvad du gerne vil have det til at gøre, så er det nemmere at hjælpe. |
Hej, Jeg har uploaded den i tråden nu.
|
Krogsgaard
Sølv bruger
Medlem: 26.Apr.2024
Point: 208
|
Indlæg funktioner
Tak(1)
Citér Svar
Sendt: 16.Feb.2025 kl. 10:29 |
Hej Der er mange måder at løse dette på. Her er valgt en metode uden kode og andre formler for at gøre det simpel. Det er nemt at vedligeholde og arbejde med. Det ser nok ikke så fancy ud, men virker. Der er mange andre løsninger måske ville Excel Cube være oplagt. God fornøjelse uploads/3092/Vedligehold_N-Factory.xlsx
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
Niels Krogsgaard Otten
|
H_sønderskov
Sølv bruger
Medlem: 18.Okt.2022
Point: 165
|
Indlæg funktioner
Tak(1)
Citér Svar
Sendt: 16.Feb.2025 kl. 10:43 |
Hej Jeg vil foreslå at du i ark1 hvilken produkt du vil vedligeholde, i ark2 laver du et fint ark der skriver hvilke reserve dele der skal bruges hertil, ark3 laver du et reservedels lager, kolonne 1 IDnr kol 2 2 års kol 3 4års kol 4 6 års de næste hvad reservedelen er. hvis det er et lille lager kan de måske laves uden VBA men du kan prøve at sætte det op som du gerne vil have det, og sende det ind. PS det kan godt laves som det indsendte, men går ud der er mange flere dele.
|
Hans K.
Guld bruger
Medlem: 04.Apr.2019
Point: 1491
|
Indlæg funktioner
Tak(1)
Citér Svar
Sendt: 16.Feb.2025 kl. 11:05 |
Alternativt.
Vælg produkt til service i celle C3 og vælg vedligeholdelsesplan i celle C6. Resultat kommer i M3:M6.
|
ThomasNielsen77
Forum Begynder
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 16.Feb.2025 kl. 21:01 |
Hans K. skrev:
Alternativt.
Vælg produkt til service i celle C3 og vælg vedligeholdelsesplan i celle C6. Resultat kommer i M3:M6.
|
Tak Hans Det er tæt på at være perfekt til det jeg skal bruge det til.
Kunne jeg have mine tabeller i et ark for sig selv og så have C3 og C6 samt M3:M6 i et andet ark?
|
Krogsgaard
Sølv bruger
Medlem: 26.Apr.2024
Point: 208
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 17.Feb.2025 kl. 09:21 |
Hej Thomas Jeg om nogen ved at man ikke skal give folk noget, de ikke ønsker, men derimod støtte op om at komme i mål. Det Hans K. få fint laver til dig. Og aligevel ... her er et indblik hvordan jeg har lavet mange hundrede konfigorator. Du er ved at lave en konfigurator. De er smarte og anvendes overalt, hvor der er gentagelser. Når vi laver dem, har vi 3 basic som besvares før vi går i gang. Vi tænker data flow som et vandfald gennem forløbet. 1-hvor skal opsætningen foregå. Normalt i en konfig. fil. typisk som her. Opdaterede Data hentes ind (styklister). og resultater skrives i et tilbud/rapport...
2- hvor hentes data fra Data opbevares og hentes fra et en central datadase i virksomheden, hvor det er naturligt at vedligeholde dem. Data/vare nr kun en gang. Du undgår udgået vare nr....
3- hvor skrives resultatet til. Du vil aflever data til en rapport(er). Der er flere måder at gøre det på. Resultatet gemmes i samme fil som du har fået fra Hans.K. ( fint kode Hans) eller kopi - past til en rapport eller Overanførere resultater med en makro.
Jeg har tidligere lavet en basic makro til dette formål. Findes under "Makro og VBA"
fine arbejde Hans.k ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Niels Krogsgaard Otten
|
Hans K.
Guld bruger
Medlem: 04.Apr.2019
Point: 1491
|
Indlæg funktioner